Dyrektywa NIS2, będąca aktualizacją NIS1, dotyczy obszaru cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii Europejskiej. Wprowadza istotne zmiany, rozszerzając zakres podmiotów objętych regulacjami cybersecurity. Tym samym pojawiają się również dodatkowe, nowe wymagania dla podmiotów kluczowych z sektora publicznego i prywatnego.
Obowiązki, sektory, implementacja i konsekwencje – dowiedz się, co niesie za sobą dyrektywa NIS2 w Polsce, a także jak przygotować swoją firmę do jej wdrożenia.
Czego dowiesz się z tego artykułu?
Dyrektywa NIS2 (Network and Information Systems Directive) to aktualizacja wcześniejszej dyrektywy NIS1.
Została wprowadzona przez Unię Europejską w celu podniesienia poziomu cybersecurity w państwach członkowskich. Data publikacji tych nowych regulacji UE w zakresie cyberbezpieczeństwa to 14.12.2022, a data ich wdrożenia wyznaczona była na 17.10.2024 roku.
Wprowadza do państw członkowskich Unii Europejskiej szereg istotnych zmian w porównaniu do swojego poprzednika, rozszerzając zakres obowiązków oraz wprowadzając nowe wymagania – zarówno dla podmiotów kluczowych z sektora publicznego, jak i prywatnego, o czym dowiesz się z tego artykułu.
Dyrektywa ma zapewnić odpowiedni poziom ochrony w kluczowych dla funkcjonowania gospodarki obszarach, takich jak: energetyka, transport czy wśród dostawców usług cyfrowych.
Dyrektywa NIS2 ma na celu stworzenie i bieżące działanie na rzecz wysokiego, wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa, w tym zabezpieczeń sieci i systemów informacyjnych w UE.
Jest odpowiedzią na rosnące zagrożenia cybernetyczne i uregulowanie działań w przypadku podatności na ataki i problemy cyfrowe, które mają realny wpływ na bezpieczeństwo narodowe, stabilność gospodarki oraz ochronę prywatności obywateli.
NIS2 wprowadza nowe obowiązki na podmioty kluczowe w państwach członkowskich. Muszą zapewnić i zadbać o odpowiednią ochronę przed cyberatakami, ale także o możliwość szybkiego reagowania na incydenty i minimalizowanie ich skutków. Jest to szczególnie istotne w sprawie środków na rzecz cyfryzacji przedsiębiorstw.
W porównaniu z NIS1, dyrektywa NIS2 wnosi szereg istotnych zmian.
Dyrektywa NIS2 obejmuje wiele sektorów, które są niezbędne dla funkcjonowania gospodarki i społeczeństwa.
W szczególności dotyczy to wybranych branży, takich jak: energetyczna, transportowa (również w sprawie środków wpływających na bezpieczeństwo łańcucha dostaw), ochrona zdrowia, bankowość, a także świadczenie usług cyfrowych i usług pocztowych.
Sektory te są uznawane za „krytyczne” z punktu widzenia infrastruktury i funkcjonowania całych państw. Dlatego ich cyberbezpieczeństwo jest kluczowe dla utrzymania stabilności oraz bezpieczeństwa państw członkowskich UE.
Dyrektywa NIS2 wprowadza kryteria, które umożliwiają określenie, które firmy są „kluczowe”, a które podmioty „ważne” w kontekście cyberbezpieczeństwa.
W przypadku podmiotów kluczowych chodzi o te firmy, które pełnią niezbędną rolę w zapewnianiu bezpieczeństwa narodowego i stabilności gospodarki, jako operatorzy usług podstawowych.
Podczas prowadzenia działalności polegającej na byciu operatorem usług kluczowych, trzeba spełniać szereg wymogów, w tym:
Przedsiębiorstwa uznawane za podmioty „ważne” pełnią również istotną rolę, ale ich wpływ na bezpieczeństwo jest mniejszy niż w przypadku firm „kluczowych”.
→ Więcej informacji o kryteriach kwalifikacji i branżach na stronie rządowej Biznes.gov.pl
Jednym z najważniejszych obowiązków wynikających z dyrektywy jest zarządzanie ryzykiem cyberbezpieczeństwa.
Firmy w państwach członkowskich muszą przeprowadzać więc szczegółowe analizy ryzyka w kontekście cyberbezpieczeństwa. Wiąże się to z koniecznością identyfikacji i monitoringu luk w zabezpieczeniach, w tym przeprowadzania regularnych testów penetracyjnych.
Dlatego w ramach spełnienia wymagań dyrektywy przedsiębiorstwa powinny wdrażać odpowiednie środki ochrony, takie jak:
Kolejnym wymaganiem dyrektywy jest zapewnienie odpowiedniego poziomu ochrony sieci oraz systemów informacyjnych.
Dyrektywa wymaga to od firm wdrożenia zaawansowanych technologii ochrony, o których pisaliśmy powyżej. Ważnym elementem jest również aktualizowanie systemów informatycznych.
Dyrektywa nakłada również na firmy obowiązek zgłaszania poważnych incydentów bezpieczeństwa komputerowego.
Zgłoszenie musi nastąpić w ciągu 24 godzin od wykrycia incydentu. Pełna analiza zdarzenia powinna zostać dostarczona do odpowiednich organów w ciągu 72 godzin.
Dyrektywa NIS2 przewiduje opcję, a nie konieczność zgłaszania incydentów przez podmioty nieobjęte jej rygorystycznymi wymogami.
Przedsiębiorstwa muszą zatem opracować skuteczne procedury wykrywania, klasyfikowania oraz raportowania incydentów, aby spełnić wymagania dyrektywy. Ważnym elementem jest także współpraca z organami krajowymi i europejskimi w celu szybkiego reagowania na incydenty.
Dyrektywa NIS2 nakłada obowiązek zwiększania poziomu wiedzy i świadomości użytkowników – poprzez szkolenia dla firm i treningi.
Jaki jest cel takich działań? Chodzi o bezpośredni wpływ na „wyposażenie” pracowników w umiejętności pozwalające na minimalizowanie występowania błędów ludzkich.
Szkolenia mogą odbyć się w zakresie:
Za wdrożenie zasad wynikających z dyrektywy w firmach odpowiedzialne są przede wszystkim organy nadzorcze: członkowie zarządów i top management w porozumieniu z działami IT. Muszą wspólnie zapewnić odpowiednią organizację i zasoby do realizacji wymagań dyrektywy.
Oznacza to, że odpowiedzialność za cyberbezpieczeństwo w firmach spoczywa na najwyższych szczeblach zarządzania.
Polska, jako członek UE, ma obowiązek implementacji dyrektywy do krajowego prawa.
Proces legislacyjny w Polsce jest w toku, a wdrożenie dyrektywy do prawa krajowego powinno najprawdopodobniej nastąpić w 2025 roku.
W ramach implementacji konieczne będzie dostosowanie przepisów krajowych, które pozwolą na skuteczne nadzorowanie przez administrację publiczną pod kątem przestrzegania zasad NIS2 w przedsiębiorstwach i podmiotach publicznych.
Komisja Europejska wydała dodatkowe Rozporządzenie wykonawcze do Dyrektywy, obowiązujące na terenie całej UE:
„ustanawiające zasady stosowania dyrektywy (UE) 2022/2555 w odniesieniu do wymogów technicznych i metodologicznych wymogów dotyczących środków zarządzania ryzykiem w cyberbezpieczeństwie oraz dalsze określenie przypadków, w których incydent uznaje się za istotny w odniesieniu do dostawców usług DNS, rejestrów nazw TLD, dostawców usług przetwarzania w chmurze, dostawców usług centrów danych, dostawców sieci dostarczania treści, dostawców usług zarządzanych, dostawców usług, dostawców zarządzanych usług bezpieczeństwa, dostawców internetowych, wyszukiwarek internetowych i platform usług społecznościowych oraz dostawców usług zaufania”.
W Polsce implementacja dyrektywy będzie wiązała się z tworzeniem nowych przepisów w administracji publicznej, które mają na celu ujednolicenie zasad zarządzania cyberbezpieczeństwem.
W szczególności chodzi o odpowiednie regulacje dotyczące sektora publicznego, które umożliwią monitorowanie realizacji wymagań dyrektywy w firmach i instytucjach publicznych.
Ponadto w Polsce zapewne powstaną nowe instytucje odpowiedzialne za nadzór nad realizacją wymogów NIS2.
Polska musi dostosować swoje przepisy do unijnych wymagań.
Oznacza to konieczność dostosowania krajowego prawa do wymagań security, takich jak:
Wiąże się to też z Ustawą o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa 2 (UKSC 2).
Kalendarium UKSC 2:
Zakres UKSC 2:
Zgodność polskich przepisów, również w ramach działania Ministerstwa Cyfryzacji, z unijnymi wymaganiami będzie kluczowa dla utrzymania bezpieczeństwa cybernetycznego w kraju.
Nieprzestrzeganie wymogów dyrektywy może wiązać się z poważnymi konsekwencjami finansowymi.
Kary finansowe za niezgodność mogą wynosić nawet kilka milionów euro w zależności od wielkości firmy oraz stopnia naruszenia przepisów.
Kary mają na celu zmobilizowanie firm do wdrożenia odpowiednich środków ochrony oraz zabezpieczeń cybernetycznych, które pomogą w zapobieganiu cyberatakom.
Oprócz kar finansowych, firmy mogą spotkać się z innymi konsekwencjami prawno-operacyjnymi.
Jednym z nich jest utrata zaufania ze strony klientów i partnerów biznesowych. Brak zgodności z NIS2 może doprowadzić również do utraty kontraktów, zwłaszcza w branżach, gdzie cyberbezpieczeństwo jest kluczowe, w tym np. w sektorze zdrowia czy energetyce.
Ponadto organizacje, które nie spełnią wymagań, mogą mieć także ograniczony dostęp do niektórych rynków publicznych.
Aby uniknąć kar i sankcji, firmy powinny podjąć szereg działań.
Przede wszystkim ważne jest przeprowadzenie dokładnego audytu bezpieczeństwa, który pomoże zidentyfikować luki w zabezpieczeniach. Wdrożenie wspomnianych już, odpowiednich technologii ochrony, takich jak: firewall, szyfrowanie danych, czy monitoring sieci, a także regularne przeprowadzanie testów penetracyjnych, są również kluczowe – pozwolą na wykrycie potencjalnych zagrożeń czy niedopatrzeń.
Pomaga on w ocenie aktualnego stanu zabezpieczeń firmy będącej operatorem zajmującym się świadczeniem usług podstawowych. Audyt powinien obejmować:
Na podstawie wyników audytu można opracować planu ciągłości działań, który pozwoli na spełnianie wymagań NIS2.
Na bazie wyników audytu firmy powinny zainwestować w odpowiednie środki ochrony, takie jak:
Ważne jest także, aby regularnie przeprowadzać aktualizacje oprogramowania i systemów operacyjnych. Nie obejdzie się bez monitoringu sieci w celu wykrywania nowych cyberzagrożeń.
Zarówno organy zarządzające, jak i pracownicy – szczególnie związani z IT, muszą zostać przeszkoleni w zakresie cyberbezpieczeństwa oraz procedur związanych z dyrektywą NIS2.
Docelowo szkolenia powinny obejmować nie tylko pracowników odpowiedzialnych za bezpieczeństwo IT, ale także wszystkie osoby, które mają kontakt z danymi w firmie.
Regularne szkolenia i warsztaty zwiększą świadomość o zagrożeniach, a tym samym pomogą w szybszym reagowaniu na incydenty.
irmy mogą skorzystać z dostępnych zasobów i usług doradczych, które pomogą im w implementacji NIS2.
Usługi doradcze obejmują:
Konsultacje z ekspertami pozytywnie wpłyną na opracowanie planu ciągłości działania w kontekście implementacji wymogów NIS2 – czyli realnym dostosowaniu procesów w danej organizacji do wymagań dyrektywy Parlamentu Europejskiego oraz w przeprowadzaniu audytów bezpieczeństwa.
W świetle dyrektywy NIS2 organizacje odpowiedzialne za infrastrukturę krytyczną oraz infrastrukturę cyfrową muszą wdrożyć kompleksowe środki bezpieczeństwa, obejmujące m.in. stosowanie uwierzytelniania wieloskładnikowego jako podstawowej formy ochrony dostępu do systemów krytycznych. Implementacja proporcjonalnych środków technicznych powinna uwzględniać specyfikę sektora oraz potencjalny wpływ na odbiorców usług.
Równie istotne jest zabezpieczenie łańcuchów dostaw, aby ograniczyć ryzyko związane z podmiotami zewnętrznymi, szczególnie w procesie nabywania systemów i rozwiązań IT. Od organizacji wymaga się przeprowadzanie regularnych ocen bezpieczeństwa dostawców i partnerów biznesowych, przy uwzględnianiu potencjalnych zagrożeń w całym łańcuchu wartości.
NIS2 mówi również o odpowiednich procedurach stosowania kryptografii w celu zapewnienia poufności i integralności danych oraz systemów. Dyrektywa podkreśla konieczność zapewnienia zabezpieczonych połączeń głosowych w systemach łączności wewnętrznej. Szczególnie, jeśli chodzi o sytuacje kryzysowe i komunikację podczas incydentów – ze szczególnym uwzględnieniem mechanizmów działania w przypadku wystąpieniu sytuacji nadzwyczajnej.
Kluczowym elementem jest również zarządzanie lukami bezpieczeństwa. Organizacje muszą być przygotowane na szybką reakcję na podatności systemów, wdrażając odpowiednie procedury aktualizacji i łatania zabezpieczeń. Równolegle z obowiązkowymi wymogami raportowania, dyrektywa przewiduje także dobrowolne zgłaszanie incydentów, co ma na celu poprawę ogólnego poziomu bezpieczeństwa.
Wszelkie firmy (małe, średnie przedsiębiorstwa, duże przedsiębiorstwa) muszą także uwzględnić szersze aspekty bezpieczeństwa, w tym odpowiednie gospodarowanie odpadami. Dotyczy to bezpiecznego niszczenia nośników danych i sprzętu IT zawierającego wrażliwe informacje. Stanowi więc element całościowego podejścia do zarządzania bezpieczeństwem informacji oraz utrzymania sieci i systemów w stanie zapewniającym ciągłość działania.
Podsumowując, w tym artykule rozwialiśmy wszelkie wątpliwości, że dyrektywa NIS2 to kluczowy element środków na rzecz wysokiego rozwoju cyberbezpieczeństwa w Unii Europejskiej. Dzięki wdrożeniu NIS2 będzie możliwe zbudowanie odpornych i bezpiecznych systemów informatycznych w infrastrukturze krytycznej i tychże sektorach gospodarki całej UE. Tak, firmy muszą podjąć konkretne działania, aby sprostać nowym wymaganiom, ale docelowo przyniesie to im wiele korzyści biznesowych.
Jeśli potrzebujesz więc wsparcia w implementacji NIS2 i chcesz mieć 100% pewności, że Twoja organizacja „nadąża” za zmianami NIS2, skontaktuj się z Supremo. Nasi eksperci ds. cyberbezpieczeństwa są gotowi pomóc Ci na każdym kroku procesu wdrażania nowych wymogów – w celu dostosowania Twojej firmy do dyrektywy NIS2!
Jak mówi sam Grzegorz, zawsze stara się opowiadać o IT w prosty sposób. Dlatego uczestniczy w podróży poprzez usługi Microsoft wspólnie z naszymi Klientami. W Supremo zajmuje się płynnym przejściem od ich celów, oczekiwań i planów biznesowych do wdrożeń technologii Microsoft. Ekspert ds. cyberbezpieczeństwa z wieloletnim doświadczeniem w szkoleniach oraz warsztatach. Łączy twarde kompetencje inżyniera IT z rzeczową, przyjemną współpracą.
Jak mówi sam Grzegorz, zawsze stara się opowiadać o IT w prosty sposób. Dlatego uczestniczy w podróży poprzez usługi Microsoft wspólnie z naszymi Klientami. W Supremo zajmuje się płynnym przejściem od ich celów, oczekiwań i planów biznesowych do wdrożeń technologii Microsoft. Ekspert ds. cyberbezpieczeństwa z wieloletnim doświadczeniem w szkoleniach oraz warsztatach. Łączy twarde kompetencje inżyniera IT z rzeczową, przyjemną współpracą.
Jak mówi sam Grzegorz, zawsze stara się opowiadać o IT w prosty sposób. Dlatego uczestniczy w podróży poprzez usługi Microsoft wspólnie z naszymi Klientami. W Supremo zajmuje się płynnym przejściem od ich celów, oczekiwań i planów biznesowych do wdrożeń technologii Microsoft. Ekspert ds. cyberbezpieczeństwa z wieloletnim doświadczeniem w szkoleniach oraz warsztatach. Łączy twarde kompetencje inżyniera IT z rzeczową, przyjemną współpracą.
Jak mówi sam Grzegorz, zawsze stara się opowiadać o IT w prosty sposób. Dlatego uczestniczy w podróży poprzez usługi Microsoft wspólnie z naszymi Klientami. W Supremo zajmuje się płynnym przejściem od ich celów, oczekiwań i planów biznesowych do wdrożeń technologii Microsoft. Ekspert ds. cyberbezpieczeństwa z wieloletnim doświadczeniem w szkoleniach oraz warsztatach. Łączy twarde kompetencje inżyniera IT z rzeczową, przyjemną współpracą.