Jakie treści powinien zawierać angażujący intranet firmowy?

Kamil Salamon
5 min czytania
23.5.2023

Jak stworzyć intranet, który nie tylko informuje, ale także angażuje pracowników i ułatwia codzienną pracę? Dobrze zaprojektowany intranet może stać się, a wręcz powinien być, sercem komunikacji wewnętrznej w firmie. Jak to zrobić?

Czego dowiesz się z tego artykułu?

  • Jakie rodzaje treści powinny być zawarte w intranecie, aby skutecznie angażować pracowników i wspierać komunikację wewnętrzną?
  • Jakie funkcjonalności intranetu mogą ułatwić codzienną pracę i automatyzować procesy w firmie?
  • Jakie są przykłady najlepszych praktyk w tworzeniu i zarządzaniu treściami intranetowymi, które zwiększają efektywność oraz zaangażowanie pracowników?

W naszym artykule odkryjesz, jakie treści powinny znaleźć się w intranecie, aby stał się on niezastąpionym narzędziem w Twojej organizacji. Dowiesz się, jak wykorzystać nowoczesne technologie od Microsoft, aby zbudować przestrzeń, która informuje pracowników, ale także inspiruje i motywuje do działania.


Czytaj dalej, aby poznać najlepsze praktyki i przykłady, które pomogą Ci stworzyć intranet... idealny!

Czym jest intranet firmowy i jaka jest jego rola w firmie?

Intranet to portal pracowniczy dostępny w przeglądarce i na urządzeniach mobilnych, stworzony z myślą o angażowaniu pracowników w życie firmy poprzez komunikację wewnętrzną.

Jest to witryna stanowiąca główne źródło danych w organizacji, czyli taka firmowa Wikipedia – zawsze aktualna i wiarygodna.

Komunikacja to nie wszystko, co potrafią nowoczesne intranety. Obecnie to również narzędzia automatyzujące procesy oraz obieg dokumentów bez konieczności kodowania i jednocześnie portale do pracy zespołowej. Dlatego dalej opowiem, jakie treści powinien zawierać portal pracownika, żeby spełnił swoją rolę angażującego kanału komunikacji wewnętrznej.


Jak intranet ułatwia codzienną pracę?

To, że intranet jest narzędziem komunikacji wewnętrznej, zapewne już wiesz. Wyobraź sobie jednak coś więcej… portal, w którym znajdujesz wszystkie niezbędne pliki, których potrzebujesz w swojej codziennej, operacyjnej pracy.

Ile czasu zaoszczędzisz każdego dnia, jeśli nie będziesz musiał/a przeglądać katalogów czy skrzynki pocztowej w poszukiwaniu ważnych plików?

Jak dużo zyskasz czasu, wypełniając wnioski online zamiast składać podpisy, a następnie mailowo lub osobiście dostarczać dokumenty do działu kadr?

Możliwości intranetu SharePoint są ograniczone jedynie przez naszą wyobraźnię. Technologia Microsoft daje ogromne pole do działania dostarczając kompletne i bardzo rozbudowane funkcjonalnie narzędzie. Co ważne, bez dodatkowych opłat licencyjnych. Jeśli Twoja firma już teraz korzysta z rozwiązań Microsoft 365 (Outlook, tzw. Office), to SharePoint jest dostępny w ramach obecnego środowiska.

Jeśli chcesz sprawdzić, jak wygląda intranet SharePoint – skontaktuj się z nami i zamów live demo!

Jak wygląda budowanie struktury treści w intranecie?

Tworzenie struktury informacji w witrynie intranetu składa się z kilku etapów.

  • ETAP 1 – Ustalenie pewnego minimalnego zestawu podstron i treści dla pracowników, które są dostępne w momencie pierwszej publikacji i udostępnienia intranetu.
  • ETAP 2 – Rozpoznanie, jakie treści są najważniejsze, najczęściej komentowane, badanie użytkowników i informacja zwrotna od pracowników.
  • ETAP 3 – Regularne rozbudowywanie o nowe podstrony, w miarę coraz lepszej znajomości narzędzia i potrzeb organizacji.

Rekomendujemy zwinne podejście – tak, aby intranet zmieniał się wraz z rozwojem organizacji i Twoich pomysłów na angażowanie pracowników w życie firmy.

Zacznijmy zatem od pewnego punktu startowego, z którego można „wyjść” z intranetem do pracowników. Poniżej prezentujemy zestaw treści, które uznajemy w Supremo za standard w przypadku średnich i dużych organizacji, w których komunikacja i współpraca zespołowa wymagają odejścia od komunikacji wyłącznie poprzez e-mail.


Jakie treści powinien zawierać firmowy intranet – portal pracowniczy?

Intranet, jako narzędzie komunikacji, baza wiedzy oraz portal usprawniający pracę zespołową powinien zawierać:

  • aktualności firmowe – informacje o zmianach organizacyjnych, kadrowych, podsumowanie wyników biznesowych, sukcesy, nadchodzące wydarzenia, wideokonferencje wewnętrzne,
  • informacje o firmie – przedstawienie historii, misji, wizji, wartości firmowych,
  • strukturę organizacyjną i dane kontaktowe do osób,
  • wnioski składane do działu kadr i płac np. o urlop, pracę zdalną, związane z benefitami oraz formularze online umożliwiające składanie dokumentów poprzez portal,
  • dokumenty i informacje potrzebne do onboardingu nowych pracowników,
  • treści udostępniane przez poszczególne działy: IT, BHP, kadr, HR, administracji, marketingu itd.,
  • pliki zespołów umożliwiające jednoczesną pracę na dokumentach bez wysyłania mailem,
  • informacje związane z pracą i zadaniami danego użytkownika intranetu, np. przydzielone/opóźnione zadania, plan pracy,
  • inicjatywy pracownicze: akcje charytatywne, wolontariat, zbiórki,
  • działania CSR (Corporate Social Responsibility),
  • forum i firmowe media społecznościowe (Viva Engage, dawniej Yammer; Viva Connections),
  • firmowe profile social media – linki i podgląd aktualnie zamieszczanych treści na LinkedIn, Facebook, YouTube itd.

Aktualności firmowe w portalu pracownika

Jeśli w Twojej firmie komunikacja z pracownikami, niestety, odbywa się wyłącznie poprzez e-mail czy newsletter, może się okazać, że ważne informacje będą umykać ich uwadze.

Wystarczy dłuższy urlop lub natłok zadań, aby zabrakło czasu na odczytanie maili działu komunikacji. Wykorzystując intranet firmowy, masz pewność, że komunikacja nie trafia w próżnię.

Istotne informacje o zmianach organizacyjnych, sukcesach, wyniki biznesowe czy nagrania ze spotkań zarządu z pracownikami są zawsze dostępne w witrynie, w jednym miejscu. Pracownicy mogą się z nimi zapoznać w wolnej chwili, i co istotne, intranet sam wyśle maile, żeby powiadomić o aktualnościach.

Jest też coś dla zespołów, które na co dzień nie pracują przy komputerze – handlowcy czy pracownicy produkcyjni mogą sprawdzić aktualności w aplikacji mobilnej na telefonach i być na bieżąco z życiem firmowym.

Podgląd strony głównej intranetu SharePoint


Historia, misja, wartości firmowe oraz struktura organizacyjna

Strona opowiadająca o firmie buduje w pracownikach poczucie bycia częścią firmowej społeczności.

Intranet przybliża historię firmy, jej misję i wartości, pokazuje strukturę organizacyjną i pozwala na szybkie znalezienie kontaktów do poszczególnych osób. Zaprezentowanie tych informacji w ramach komunikacji wewnętrznej umożliwia też pokazanie firmy od środka, z większą swobodą niż na firmowej stronie internetowej – napisanej przecież z myślą o klientach, a nie pracownikach.

W intranecie warto też udostępniać i aktualizować strukturę organizacyjną – tak, aby każdy pracownik mógł łatwo zidentyfikować osobę kontaktową odpowiedzialną za dany obszar biznesowy.

Intranet ułatwia składanie wniosków kadrowo-płacowych i dba o onboarding nowych pracowników

Każdy pracownik przeznacza część czasu na „załatwianie” formalności związanych z urlopami, benefitami czy innymi sprawami kadrowymi. Intranet znacznie ułatwia odnalezienie się w gąszczu różnych wniosków, odciążając pracowników działu HR, kadr i płac, księgowości, BHP.

Wiele procesów można zautomatyzować – przesyłając wnioski poprzez portal, akceptować polityki firmy lub potwierdzać odbiór sprzętu online.

Zyskują również nowi pracownicy. Od pierwszego dnia pracy mają dostęp do wszystkich niezbędnych dokumentów, szkoleń BHP oraz historii komunikacji wewnętrznej, co ułatwia aklimatyzację i buduje poczucie zaangażowania w życie firmy.

Podgląd portalu do onboardingu nowych pracowników oparty na bazie SharePoint


Intranet to baza wiedzy poszczególnych działów i zespołów

Intranet jest głównym, najbardziej wiarygodnym i aktualnym źródłem wiedzy w firmie. Takie podejście wprowadza ład w dokumentacji zespołowej.

Dzięki indywidualnym podstronom każdy dział może udostępnić innym pracownikom informacje o realizowanych projektach, działowych procedurach i odpowiedzialności poszczególnych osób.

Możliwa jest również wspólna praca na plikach, np. jednoczesne dokonywanie zmian w Excelu przez wiele osób. W połączeniu z innymi aplikacjami Microsoft 365, takimi jak Teams czy Planner, tworzy się bogate środowisko do pracy zespołowej.

Inicjatywy pracownicze na portalu pracownika

Intranet to również miejsce, które angażuje wszystkich ludzi dobrej woli w działania pomocowe.

Społeczność firmowa jest w stanie zdziałać o wiele więcej, jeśli pracownicy będą się wymieniać informacjami o wydarzeniach, w których biorą udział – akcjach charytatywnych, wolontariacie, zbiórkach na różne ważne cele.

Działania CSR (Corporate Social Responsibility) w intranecie firmowym

Społeczna odpowiedzialność biznesu (Corporate Social Responsibility – CSR) to koncepcja, na którą zwraca uwagę coraz więcej właścicieli firm, zarządów oraz pracowników działów HR.

Odpowiedzialność za wpływ, jaki wywierają firmy na społeczność lokalną i środowisko naturalne, sprawia, że firmy angażują się w inicjatywy, o których warto na bieżąco informować również samych pracowników. Od tak prozaicznych zmian, jak ograniczanie ręczników jednorazowych, po wprowadzenie bardziej ekologicznego źródła energii dla firmy.

Witryna intranetowa, a zwłaszcza firmowe media społecznościowe, są idealnym miejscem na taką komunikację!

Podstrona skupiająca inicjatywy związane z akcjami pomocowymi


Informacje o sytuacjach kryzysowych w intranecie

Czas pandemii wymusił na wielu organizacjach usprawnienie komunikacji w sytuacjach kryzysowych.

Obecnie intranet staje się miejscem, w którym pracownicy mają gwarancję znalezienia najbardziej aktualnych informacji dotyczących wydarzeń, które mogą być dla nich źródłem niepokoju. Witryna poświęcona zarządzaniu kryzysowemu to miejsce, w którym pracownicy znajdują odpowiedzi na potencjalne pytania i pojawiające się wątpliwości, a także wskazówki, jaką drogę wybrać, by uzyskać wsparcie.

Zarządzanie kryzysowe w intranecie SharePoint


Jak sprawdzić, jakie treści w intranecie cieszą się największą popularnością?

Gdy najbardziej pracowity czas tworzenia struktury intranetu i treści mamy za sobą, pora na spokojnie pochylić się nad pytaniem: „Czego właściwie potrzebują pracownicy, jakie informacje i podstrony są dla nich najbardziej wartościowe?”.

Tutaj z pomocą przychodzi jedno z bezpłatnych narzędzi Microsoft – Clarity, które pokaże Ci, w jaki sposób użytkownicy korzystają z portalu.

Wygenerowane mapy cieplne, nagrania sesji, zaawansowana analityka dostarczą Ci informacji, co warto rozwijać, a jakie treści przeszły bez echa.

Jeśli zatem aż„kipisz” od pomysłów na komunikację wewnętrzną w Twojej firmie, intranet na bazie SharePoint Online od Microsoft, będzie idealnym rozwiązaniem. Stanie się nie tylko nowym kanałem komunikacji, ale przede wszystkim miejscem angażującym w firmowe inicjatywy.

Intranet dla firm? Wybór jest prosty – Microsoft SharePoint Online

Tworzenie angażującego intranetu firmowego to klucz do skutecznej komunikacji wewnętrznej i zwiększenia efektywności pracy zespołowej. Teraz już wiesz, jakie treści powinny znaleźć się w intranecie, aby spełniał on swoją rolę jako narzędzie komunikacji, baza wiedzy oraz portal usprawniający codzienne zadania pracowników.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak stworzyć idealny intranet dla Twojej firmy, skontaktuj się z nami! Eksperci z Supremo są gotowi pomóc Ci w każdym etapie wdrożenia i dostosowania intranetu do potrzeb Twojej organizacji.

Daj znać już dziś!

Kamil Salamon
Microsoft SharePoint / Viva Consultant
Supremo
Kamil Salamon, ekspert i trener, który obecnie doradza klientom, jak efektywnie wdrożyć intranet i aplikacje dla pracowników. Zanim przyjął rolę konsultanta SharePoint, przygotowywał uczestników szkoleń do aktywnego wykorzystania narzędzi Microsoft 365. Być może już mieliście okazję go poznać podczas naszych warsztatów! Cechy charakterystyczne – analityczne myślenie, cierpliwość i głos radiowca, który koi wszystkie obawy związane z nowoczesnymi technologiami.

Jakie treści powinien zawierać angażujący intranet firmowy?

Kamil Salamon
Microsoft SharePoint / Viva Consultant
Supremo
5 min czytania
23.5.2023

Czym jest intranet firmowy i jaka jest jego rola w firmie?

Intranet to portal pracowniczy dostępny w przeglądarce i na urządzeniach mobilnych, stworzony z myślą o angażowaniu pracowników w życie firmy poprzez komunikację wewnętrzną.  Jest to witryna stanowiąca główne źródło danych w organizacji, czyli taka firmowa Wikipedia, zawsze aktualna i wiarygodna. Komunikacja to nie wszystko, co potrafią nowoczesne intranety. Obecnie to również narzędzia automatyzujące procesy oraz obieg dokumentów bez konieczności kodowania i jednocześnie portale do pracy zespołowej. Z tego artykułu dowiesz się, jakie treści powinien zawierać portal pracownika, żeby spełnił swoją rolę angażującego kanału komunikacji wewnętrznej.

Jak intranet ułatwia codzienną pracę?

To, że intranet jest narzędziem komunikacji wewnętrznej, zapewne już wiesz. Wyobraź sobie jednak coś więcej… portal, w którym znajdujesz wszystkie niezbędne pliki, których potrzebujesz w swojej codziennej, operacyjnej pracy. Ile czasu zaoszczędzisz każdego dnia, jeśli nie będziesz musiał/a przeglądać katalogów czy skrzynki pocztowej w poszukiwaniu ważnych plików? Jak dużo zyskasz czasu wypełniając wnioski online zamiast składać podpisy, a następnie mailowo lub osobiście dostarczać dokumenty do działu kadr? Możliwości intranetu SharePoint są ograniczone jedynie przez naszą wyobraźnię. Technologia Microsoft daje ogromne pole do działania dostarczając kompletne i bardzo rozbudowane funkcjonalnie narzędzie. Co ważne, bez dodatkowych opłat licencyjnych. Jeśli Twoja firma już teraz korzysta z rozwiązań Microsoft (Outlook, Office) to SharePoint jest dostępny w ramach obecnego środowiska.

Jeśli chcesz sprawdzić, jak wygląda intranet SharePoint - skontaktuj się z nami i zamów demo:

Jak wygląda budowanie struktury treści w intranecie?

Tworzenie struktury informacji w witrynie intranetu składa się z kilku etapów:

  • ETAP 1 - Ustalenie pewnego minimalnego zestawu podstron i treści dla pracowników, które są dostępne w momencie pierwszej publikacji i udostępnienia intranetu,
  • ETAP 2 - Rozpoznanie jakie treści są najważniejsze, najczęściej komentowane, badanie użytkowników i informacja zwrotna od pracowników,
  • ETAP 3 - Regularne rozbudowywanie o nowe podstrony, w miarę coraz lepszej znajomości narzędzia i potrzeb organizacji.

Rekomendujemy zwinne podejście, tak, aby intranet zmieniał się wraz z rozwojem organizacji i Twoich pomysłów na angażowanie pracowników w życie firmy.

Zacznijmy zatem od pewnego punktu startowego, z którego można "wyjść" z intranetem do pracowników. Poniżej prezentujemy zestaw treści, które można uznać za standard w przypadku średnich i dużych organizacji, w których komunikacja i współpraca zespołowa wymagają odejścia od komunikacji wyłączenie poprzez e-mail.

Jakie treści powinien zawierać firmowy intranet – portal pracowniczy?

Intranet, jako narzędzie komunikacji, baza wiedzy oraz portal usprawniający pracę zespołową powinien zawierać:

Aktualności firmowe – informacje o zmianach organizacyjnych, kadrowych, podsumowanie wyników biznesowych, sukcesy, nadchodzące wydarzenia, wideokonferencje wewnętrzne

Informacje o firmie – przedstawienie historii, misji, wizji, wartości firmowych

Strukturę organizacyjną i dane kontaktowe do osób

Wnioski składane do działu kadr i płac np. o urlop, pracę zdalną, związane z benefitami oraz formularze online umożliwiające składanie dokumentów poprzez portal

• Dokumenty i informacje potrzebne do onboardingu nowych pracowników

Treści udostępniane przez poszczególne działy: IT, BHP, kadr, HR, administracji, marketingu itd.

Pliki zespołów umożliwiające jednoczesną pracę na dokumentach bez wysyłania mailem

Informacje związane z pracą i zadaniami danego użytkownika intranetu np. przydzielone / opóźnione zadania, plan pracy

Inicjatywy pracownicze: akcje charytatywne, wolontariat, zbiórki

Działania CSR (Corporate Social Responsibility)

Forum i firmowe media społecznościowe (Yammer / Viva Connections)

• Podgląd aktualnie zamieszczanych treści na firmowych stronach w social media: Linkedin, Facebook, Youtube etc.

Aktualności firmowe w portalu pracownika

Jeśli w Twojej firmie komunikacja wewnętrzna odbywa się wyłącznie poprzez e-mail czy newsletter może się okazać, że ważne informacje będą umykać uwadze pracowników. Wystarczy dłuższy urlop lub natłok zadań, aby zabrakło czasu na odczytanie maili działu komunikacji. Wykorzystując intranet firmowy możesz mieć pewność, że komunikacja nie trafia w próżnię. Istotne informacje o zmianach organizacyjnych, sukcesach, wyniki biznesowe czy nagrania ze spotkań zarządu z pracownikami są zawsze dostępne w witrynie. Pracownicy mogą się z nimi zapoznać w wolnej chwili, i co istotne, intranet sam wyśle maile, żeby powiadomić o aktualnościach. Jest też coś dla zespołów, które na co dzień nie pracują przy komputerze – handlowcy czy pracownicy produkcyjni mogą sprawdzić aktualności w aplikacji mobilnej na telefonach i być na bieżąco z życiem firmowym.

Podgląd strony głównej intranetu SharePoint

Historia, misja, wartości firmowe oraz struktura organizacyjna

Strona opowiadająca o firmie buduje w pracownikach poczucie bycia częścią firmowej społeczności. Intranet przybliża historię firmy, jej misję i wartości, pokazuje strukturę organizacyjną i pozwala na szybkie znalezienie kontaktów do poszczególnych osób. Zaprezentowanie tych informacji w ramach komunikacji wewnętrznej umożliwia też pokazanie firmy od środka, z większą swobodą niż na firmowej stronie internetowej napisanej z myślą o klientach, a nie pracownikach. Warto też udostępniać i aktualizować w intranecie strukturę organizacyjną, tak aby każdy pracownik mógł łatwo zidentyfikować osobę kontaktową odpowiedzialną za dany obszar biznesowy.

Intranet ułatwia składanie wniosków kadrowo-płacowych i dba o onboarding nowych pracowników

Każdy pracownik przeznacza część czasu na „załatwianie” formalności związanych z urlopami, benefitami czy innymi sprawami kadrowymi. Intranet znacznie ułatwia odnalezienie się w gąszczu różnych wniosków odciążając pracowników działu HR, kadr i płac, księgowości, BHP. Wiele procesów można zautomatyzować - przesyłać wnioski poprzez portal, akceptować polityki firmy lub potwierdzać odbiór sprzętu online. Zyskują również nowi pracownicy. Od pierwszego dnia pracy mają dostęp do wszystkich niezbędnych dokumentów, szkoleń BHP oraz historii komunikacji wewnętrznej, co ułatwia aklimatyzację i buduje poczucie zaangażowania w życie firmy.

Podgląd portalu do onboardingu nowych pracowników oparty o SharePoint

Intranet to baza wiedzy poszczególnych działów i zespołów

Intranet jest głównym, najbardziej wiarygodnym i aktualnym źródłem wiedzy w firmie. Takie podejście wprowadza ład w dokumentacji zespołowej. Dzięki indywidualnym podstronom, każdy dział może udostępnić innym pracownikom informacje o realizowanych projektach, działowych procedurach i odpowiedzialności poszczególnych osób w dziale. Możliwa jest również wspólna praca na plikach np. jednoczesne dokonywanie zmian w Excelu przez wiele osób. W połączeniu z innymi aplikacjami Microsoft 365, takimi jak Teams czy Planner tworzy się bogate środowisko do pracy zespołowej.

Inicjatywy pracownicze na portalu pracownika

Intranet to również miejsce, które angażuje wszystkich ludzi dobrej woli w działania pomocowe. Społeczność firmowa jest w stanie zdziałać o wiele więcej, jeśli pracownicy będą się wymieniać informacjami o wydarzeniach, w których biorą udział - akcjach charytatywnych, wolontariacie, zbiórkach na różne ważne cele.

Działania CSR (Corporate Social Responsibility) w intranecie firmowym

Społeczna odpowiedzialność biznesu (Corporate Social Responsibility - CSR) to koncepcja, na którą zwraca uwagę coraz więcej właścicieli firm, zarządów oraz pracowników działów HR. Odpowiedzialność za wpływ, jaki wywierają firmy na społeczność lokalną i środowisko naturalne, sprawia, że firmy angażują się w inicjatywy, o których warto na bieżąco informować również samych pracowników. Od tak prozaicznych zmian, jak ograniczanie ręczników jednorazowych po wprowadzenie bardziej ekologicznego źródła energii dla firmy. Witryna intranetowa, a zwłaszcza firmowe media społecznościowe, są idealnym miejscem na taką komunikację!

Podstrona skupiająca inicjatywy związane z akcjami pomocowymi

Informacje o sytuacjach kryzysowych w intranecie

Czas pandemii wymusił na wielu organizacjach usprawnienie komunikacji w sytuacjach kryzysowych. Obecnie, w dobie nieustannych zmian, intranet staje się miejscem, w którym pracownicy mają gwarancję znalezienia najbardziej aktualnych informacji dotyczących wydarzeń, które mogą być dla nich źródłem niepokoju. Witryna poświęcona zarządzaniu kryzysowemu to miejsce, w którym pracownicy znajdują odpowiedzi na potencjalne pytania i pojawiające się wątpliwości, a także wskazówki, jaką drogę wybrać, by uzyskać wsparcie.

Zarządzanie kryzysowe w intranecie SharePoint

Jak sprawdzić, jakie treści cieszą się największą popularnością?

Gdy najbardziej pracowity czas tworzenia struktury intranetu i treści mamy za sobą, pora na spokojnie pochylić się nad pytaniem - "czego właściwie potrzebują pracownicy, jakie informacje i podstrony są dla nich najbardziej wartościowe?". Tutaj z pomocą przychodzi jedno z bezpłatnych narzędzi Microsoft - Clarity, które pokaże Ci, w jaki sposób użytkownicy korzystają z portalu. Wygenerowane mapy cieplne, nagrania sesji, zaawansowana analityka dostarczą Ci informacji, co warto rozwijać, a jakie treści przeszły bez echa. Jeśli zatem kipisz od pomysłów na komunikację wewnętrzną w Twojej firmie, intranet oparty o SharePoint Microsoft, będzie idealnym rozwiązaniem. Stanie się nie tylko nowym kanałem komunikacji, ale przede wszystkim miejscem angażującym w firmowe inicjatywy.

Mapa cieplna strony w Clarity pokazuje obszary cieszące się największą popularnością i liczbę kliknięć.

Kamil Salamon
Microsoft SharePoint / Viva Consultant
Supremo

Kamil Salamon, ekspert i trener, który obecnie doradza klientom, jak efektywnie wdrożyć intranet i aplikacje dla pracowników. Zanim przyjął rolę konsultanta SharePoint, przygotowywał uczestników szkoleń do aktywnego wykorzystania narzędzi Microsoft 365. Być może już mieliście okazję go poznać podczas naszych warsztatów! Cechy charakterystyczne – analityczne myślenie, cierpliwość i głos radiowca, który koi wszystkie obawy związane z nowoczesnymi technologiami.

Jakie treści powinien zawierać angażujący intranet firmowy?

Kamil Salamon
Microsoft SharePoint / Viva Consultant
Supremo
5 min czytania
23.5.2023

Czym jest intranet firmowy i jaka jest jego rola w firmie?

Intranet to portal pracowniczy dostępny w przeglądarce i na urządzeniach mobilnych, stworzony z myślą o angażowaniu pracowników w życie firmy poprzez komunikację wewnętrzną.  Jest to witryna stanowiąca główne źródło danych w organizacji, czyli taka firmowa Wikipedia, zawsze aktualna i wiarygodna. Komunikacja to nie wszystko, co potrafią nowoczesne intranety. Obecnie to również narzędzia automatyzujące procesy oraz obieg dokumentów bez konieczności kodowania i jednocześnie portale do pracy zespołowej. Z tego artykułu dowiesz się, jakie treści powinien zawierać portal pracownika, żeby spełnił swoją rolę angażującego kanału komunikacji wewnętrznej.

Jak intranet ułatwia codzienną pracę?

To, że intranet jest narzędziem komunikacji wewnętrznej, zapewne już wiesz. Wyobraź sobie jednak coś więcej… portal, w którym znajdujesz wszystkie niezbędne pliki, których potrzebujesz w swojej codziennej, operacyjnej pracy. Ile czasu zaoszczędzisz każdego dnia, jeśli nie będziesz musiał/a przeglądać katalogów czy skrzynki pocztowej w poszukiwaniu ważnych plików? Jak dużo zyskasz czasu wypełniając wnioski online zamiast składać podpisy, a następnie mailowo lub osobiście dostarczać dokumenty do działu kadr? Możliwości intranetu SharePoint są ograniczone jedynie przez naszą wyobraźnię. Technologia Microsoft daje ogromne pole do działania dostarczając kompletne i bardzo rozbudowane funkcjonalnie narzędzie. Co ważne, bez dodatkowych opłat licencyjnych. Jeśli Twoja firma już teraz korzysta z rozwiązań Microsoft (Outlook, Office) to SharePoint jest dostępny w ramach obecnego środowiska.

Jeśli chcesz sprawdzić, jak wygląda intranet SharePoint - skontaktuj się z nami i zamów demo:

Jak wygląda budowanie struktury treści w intranecie?

Tworzenie struktury informacji w witrynie intranetu składa się z kilku etapów:

  • ETAP 1 - Ustalenie pewnego minimalnego zestawu podstron i treści dla pracowników, które są dostępne w momencie pierwszej publikacji i udostępnienia intranetu,
  • ETAP 2 - Rozpoznanie jakie treści są najważniejsze, najczęściej komentowane, badanie użytkowników i informacja zwrotna od pracowników,
  • ETAP 3 - Regularne rozbudowywanie o nowe podstrony, w miarę coraz lepszej znajomości narzędzia i potrzeb organizacji.

Rekomendujemy zwinne podejście, tak, aby intranet zmieniał się wraz z rozwojem organizacji i Twoich pomysłów na angażowanie pracowników w życie firmy.

Zacznijmy zatem od pewnego punktu startowego, z którego można "wyjść" z intranetem do pracowników. Poniżej prezentujemy zestaw treści, które można uznać za standard w przypadku średnich i dużych organizacji, w których komunikacja i współpraca zespołowa wymagają odejścia od komunikacji wyłączenie poprzez e-mail.

Jakie treści powinien zawierać firmowy intranet – portal pracowniczy?

Intranet, jako narzędzie komunikacji, baza wiedzy oraz portal usprawniający pracę zespołową powinien zawierać:

Aktualności firmowe – informacje o zmianach organizacyjnych, kadrowych, podsumowanie wyników biznesowych, sukcesy, nadchodzące wydarzenia, wideokonferencje wewnętrzne

Informacje o firmie – przedstawienie historii, misji, wizji, wartości firmowych

Strukturę organizacyjną i dane kontaktowe do osób

Wnioski składane do działu kadr i płac np. o urlop, pracę zdalną, związane z benefitami oraz formularze online umożliwiające składanie dokumentów poprzez portal

• Dokumenty i informacje potrzebne do onboardingu nowych pracowników

Treści udostępniane przez poszczególne działy: IT, BHP, kadr, HR, administracji, marketingu itd.

Pliki zespołów umożliwiające jednoczesną pracę na dokumentach bez wysyłania mailem

Informacje związane z pracą i zadaniami danego użytkownika intranetu np. przydzielone / opóźnione zadania, plan pracy

Inicjatywy pracownicze: akcje charytatywne, wolontariat, zbiórki

Działania CSR (Corporate Social Responsibility)

Forum i firmowe media społecznościowe (Yammer / Viva Connections)

• Podgląd aktualnie zamieszczanych treści na firmowych stronach w social media: Linkedin, Facebook, Youtube etc.

Aktualności firmowe w portalu pracownika

Jeśli w Twojej firmie komunikacja wewnętrzna odbywa się wyłącznie poprzez e-mail czy newsletter może się okazać, że ważne informacje będą umykać uwadze pracowników. Wystarczy dłuższy urlop lub natłok zadań, aby zabrakło czasu na odczytanie maili działu komunikacji. Wykorzystując intranet firmowy możesz mieć pewność, że komunikacja nie trafia w próżnię. Istotne informacje o zmianach organizacyjnych, sukcesach, wyniki biznesowe czy nagrania ze spotkań zarządu z pracownikami są zawsze dostępne w witrynie. Pracownicy mogą się z nimi zapoznać w wolnej chwili, i co istotne, intranet sam wyśle maile, żeby powiadomić o aktualnościach. Jest też coś dla zespołów, które na co dzień nie pracują przy komputerze – handlowcy czy pracownicy produkcyjni mogą sprawdzić aktualności w aplikacji mobilnej na telefonach i być na bieżąco z życiem firmowym.

Podgląd strony głównej intranetu SharePoint

Historia, misja, wartości firmowe oraz struktura organizacyjna

Strona opowiadająca o firmie buduje w pracownikach poczucie bycia częścią firmowej społeczności. Intranet przybliża historię firmy, jej misję i wartości, pokazuje strukturę organizacyjną i pozwala na szybkie znalezienie kontaktów do poszczególnych osób. Zaprezentowanie tych informacji w ramach komunikacji wewnętrznej umożliwia też pokazanie firmy od środka, z większą swobodą niż na firmowej stronie internetowej napisanej z myślą o klientach, a nie pracownikach. Warto też udostępniać i aktualizować w intranecie strukturę organizacyjną, tak aby każdy pracownik mógł łatwo zidentyfikować osobę kontaktową odpowiedzialną za dany obszar biznesowy.

Intranet ułatwia składanie wniosków kadrowo-płacowych i dba o onboarding nowych pracowników

Każdy pracownik przeznacza część czasu na „załatwianie” formalności związanych z urlopami, benefitami czy innymi sprawami kadrowymi. Intranet znacznie ułatwia odnalezienie się w gąszczu różnych wniosków odciążając pracowników działu HR, kadr i płac, księgowości, BHP. Wiele procesów można zautomatyzować - przesyłać wnioski poprzez portal, akceptować polityki firmy lub potwierdzać odbiór sprzętu online. Zyskują również nowi pracownicy. Od pierwszego dnia pracy mają dostęp do wszystkich niezbędnych dokumentów, szkoleń BHP oraz historii komunikacji wewnętrznej, co ułatwia aklimatyzację i buduje poczucie zaangażowania w życie firmy.

Podgląd portalu do onboardingu nowych pracowników oparty o SharePoint

Intranet to baza wiedzy poszczególnych działów i zespołów

Intranet jest głównym, najbardziej wiarygodnym i aktualnym źródłem wiedzy w firmie. Takie podejście wprowadza ład w dokumentacji zespołowej. Dzięki indywidualnym podstronom, każdy dział może udostępnić innym pracownikom informacje o realizowanych projektach, działowych procedurach i odpowiedzialności poszczególnych osób w dziale. Możliwa jest również wspólna praca na plikach np. jednoczesne dokonywanie zmian w Excelu przez wiele osób. W połączeniu z innymi aplikacjami Microsoft 365, takimi jak Teams czy Planner tworzy się bogate środowisko do pracy zespołowej.

Inicjatywy pracownicze na portalu pracownika

Intranet to również miejsce, które angażuje wszystkich ludzi dobrej woli w działania pomocowe. Społeczność firmowa jest w stanie zdziałać o wiele więcej, jeśli pracownicy będą się wymieniać informacjami o wydarzeniach, w których biorą udział - akcjach charytatywnych, wolontariacie, zbiórkach na różne ważne cele.

Działania CSR (Corporate Social Responsibility) w intranecie firmowym

Społeczna odpowiedzialność biznesu (Corporate Social Responsibility - CSR) to koncepcja, na którą zwraca uwagę coraz więcej właścicieli firm, zarządów oraz pracowników działów HR. Odpowiedzialność za wpływ, jaki wywierają firmy na społeczność lokalną i środowisko naturalne, sprawia, że firmy angażują się w inicjatywy, o których warto na bieżąco informować również samych pracowników. Od tak prozaicznych zmian, jak ograniczanie ręczników jednorazowych po wprowadzenie bardziej ekologicznego źródła energii dla firmy. Witryna intranetowa, a zwłaszcza firmowe media społecznościowe, są idealnym miejscem na taką komunikację!

Podstrona skupiająca inicjatywy związane z akcjami pomocowymi

Informacje o sytuacjach kryzysowych w intranecie

Czas pandemii wymusił na wielu organizacjach usprawnienie komunikacji w sytuacjach kryzysowych. Obecnie, w dobie nieustannych zmian, intranet staje się miejscem, w którym pracownicy mają gwarancję znalezienia najbardziej aktualnych informacji dotyczących wydarzeń, które mogą być dla nich źródłem niepokoju. Witryna poświęcona zarządzaniu kryzysowemu to miejsce, w którym pracownicy znajdują odpowiedzi na potencjalne pytania i pojawiające się wątpliwości, a także wskazówki, jaką drogę wybrać, by uzyskać wsparcie.

Zarządzanie kryzysowe w intranecie SharePoint

Jak sprawdzić, jakie treści cieszą się największą popularnością?

Gdy najbardziej pracowity czas tworzenia struktury intranetu i treści mamy za sobą, pora na spokojnie pochylić się nad pytaniem - "czego właściwie potrzebują pracownicy, jakie informacje i podstrony są dla nich najbardziej wartościowe?". Tutaj z pomocą przychodzi jedno z bezpłatnych narzędzi Microsoft - Clarity, które pokaże Ci, w jaki sposób użytkownicy korzystają z portalu. Wygenerowane mapy cieplne, nagrania sesji, zaawansowana analityka dostarczą Ci informacji, co warto rozwijać, a jakie treści przeszły bez echa. Jeśli zatem kipisz od pomysłów na komunikację wewnętrzną w Twojej firmie, intranet oparty o SharePoint Microsoft, będzie idealnym rozwiązaniem. Stanie się nie tylko nowym kanałem komunikacji, ale przede wszystkim miejscem angażującym w firmowe inicjatywy.

Mapa cieplna strony w Clarity pokazuje obszary cieszące się największą popularnością i liczbę kliknięć.

Kamil Salamon
Microsoft SharePoint / Viva Consultant
Supremo

Kamil Salamon, ekspert i trener, który obecnie doradza klientom, jak efektywnie wdrożyć intranet i aplikacje dla pracowników. Zanim przyjął rolę konsultanta SharePoint, przygotowywał uczestników szkoleń do aktywnego wykorzystania narzędzi Microsoft 365. Być może już mieliście okazję go poznać podczas naszych warsztatów! Cechy charakterystyczne – analityczne myślenie, cierpliwość i głos radiowca, który koi wszystkie obawy związane z nowoczesnymi technologiami.

Jakie treści powinien zawierać angażujący intranet firmowy?

Kamil Salamon
Microsoft SharePoint / Viva Consultant
Supremo
5 min czytania
23.5.2023

Czym jest intranet firmowy i jaka jest jego rola w firmie?

Intranet to portal pracowniczy dostępny w przeglądarce i na urządzeniach mobilnych, stworzony z myślą o angażowaniu pracowników w życie firmy poprzez komunikację wewnętrzną.  Jest to witryna stanowiąca główne źródło danych w organizacji, czyli taka firmowa Wikipedia, zawsze aktualna i wiarygodna. Komunikacja to nie wszystko, co potrafią nowoczesne intranety. Obecnie to również narzędzia automatyzujące procesy oraz obieg dokumentów bez konieczności kodowania i jednocześnie portale do pracy zespołowej. Z tego artykułu dowiesz się, jakie treści powinien zawierać portal pracownika, żeby spełnił swoją rolę angażującego kanału komunikacji wewnętrznej.

Jak intranet ułatwia codzienną pracę?

To, że intranet jest narzędziem komunikacji wewnętrznej, zapewne już wiesz. Wyobraź sobie jednak coś więcej… portal, w którym znajdujesz wszystkie niezbędne pliki, których potrzebujesz w swojej codziennej, operacyjnej pracy. Ile czasu zaoszczędzisz każdego dnia, jeśli nie będziesz musiał/a przeglądać katalogów czy skrzynki pocztowej w poszukiwaniu ważnych plików? Jak dużo zyskasz czasu wypełniając wnioski online zamiast składać podpisy, a następnie mailowo lub osobiście dostarczać dokumenty do działu kadr? Możliwości intranetu SharePoint są ograniczone jedynie przez naszą wyobraźnię. Technologia Microsoft daje ogromne pole do działania dostarczając kompletne i bardzo rozbudowane funkcjonalnie narzędzie. Co ważne, bez dodatkowych opłat licencyjnych. Jeśli Twoja firma już teraz korzysta z rozwiązań Microsoft (Outlook, Office) to SharePoint jest dostępny w ramach obecnego środowiska.

Jeśli chcesz sprawdzić, jak wygląda intranet SharePoint - skontaktuj się z nami i zamów demo:

Kamil Salamon
Microsoft SharePoint / Viva Consultant
Supremo

Kamil Salamon, ekspert i trener, który obecnie doradza klientom, jak efektywnie wdrożyć intranet i aplikacje dla pracowników. Zanim przyjął rolę konsultanta SharePoint, przygotowywał uczestników szkoleń do aktywnego wykorzystania narzędzi Microsoft 365. Być może już mieliście okazję go poznać podczas naszych warsztatów! Cechy charakterystyczne – analityczne myślenie, cierpliwość i głos radiowca, który koi wszystkie obawy związane z nowoczesnymi technologiami.

Jakie treści powinien zawierać angażujący intranet firmowy?

Kamil Salamon
Microsoft SharePoint / Viva Consultant
Supremo
5 min czytania
23.5.2023

Czym jest intranet firmowy i jaka jest jego rola w firmie?

Intranet to portal pracowniczy dostępny w przeglądarce i na urządzeniach mobilnych, stworzony z myślą o angażowaniu pracowników w życie firmy poprzez komunikację wewnętrzną.  Jest to witryna stanowiąca główne źródło danych w organizacji, czyli taka firmowa Wikipedia, zawsze aktualna i wiarygodna. Komunikacja to nie wszystko, co potrafią nowoczesne intranety. Obecnie to również narzędzia automatyzujące procesy oraz obieg dokumentów bez konieczności kodowania i jednocześnie portale do pracy zespołowej. Z tego artykułu dowiesz się, jakie treści powinien zawierać portal pracownika, żeby spełnił swoją rolę angażującego kanału komunikacji wewnętrznej.

Jak intranet ułatwia codzienną pracę?

To, że intranet jest narzędziem komunikacji wewnętrznej, zapewne już wiesz. Wyobraź sobie jednak coś więcej… portal, w którym znajdujesz wszystkie niezbędne pliki, których potrzebujesz w swojej codziennej, operacyjnej pracy. Ile czasu zaoszczędzisz każdego dnia, jeśli nie będziesz musiał/a przeglądać katalogów czy skrzynki pocztowej w poszukiwaniu ważnych plików? Jak dużo zyskasz czasu wypełniając wnioski online zamiast składać podpisy, a następnie mailowo lub osobiście dostarczać dokumenty do działu kadr? Możliwości intranetu SharePoint są ograniczone jedynie przez naszą wyobraźnię. Technologia Microsoft daje ogromne pole do działania dostarczając kompletne i bardzo rozbudowane funkcjonalnie narzędzie. Co ważne, bez dodatkowych opłat licencyjnych. Jeśli Twoja firma już teraz korzysta z rozwiązań Microsoft (Outlook, Office) to SharePoint jest dostępny w ramach obecnego środowiska.

Jeśli chcesz sprawdzić, jak wygląda intranet SharePoint - skontaktuj się z nami i zamów demo:

Kamil Salamon
Microsoft SharePoint / Viva Consultant
Supremo

Kamil Salamon, ekspert i trener, który obecnie doradza klientom, jak efektywnie wdrożyć intranet i aplikacje dla pracowników. Zanim przyjął rolę konsultanta SharePoint, przygotowywał uczestników szkoleń do aktywnego wykorzystania narzędzi Microsoft 365. Być może już mieliście okazję go poznać podczas naszych warsztatów! Cechy charakterystyczne – analityczne myślenie, cierpliwość i głos radiowca, który koi wszystkie obawy związane z nowoczesnymi technologiami.

Jakie artykuły jeszcze Ci polecamy?