Poznaj historię sukcesu komunikacji wewnętrznej w firmie WernerKenkel. Jak ten jeden z największych polskich producentów tektury falistej, opakowańoraz POS zbudował zaangażowaną firmową społeczność i dba o tworzeniepozytywnej, przyjaznej atmosfery dla wszystkich pracowników?
Zbudowanie zaangażowanej firmowej społeczności poprzez działania i komunikację wewnętrzną oraz dbanie o pozytywną atmosferę.
Intensywna komunikacja wewnętrzna z wykorzystaniem nowoczesnego narzędzia – platformy Microsoft SharePoint dostępnej w przeglądarce i na urządzeniach mobilnych pracowników.
Społeczność firmowa zaangażowana w akcje wewnętrze - mierzone tysiącami wyświetleń komunikatów oraz ocena Intranetu na 4,6 pkt / 5.
Werner Kenkel to jeden z największych polskich producentów tektury falistej, opakowań i standów (POS) oraz ważny pracodawca zatrudniający ponad 1700 osób w zakładach produkcyjnych w wielkopolskim Krzycku Wielkim, a także małopolskiej Bochni.
Firma Werner Kenkel świadomie tworzy kulturę organizacyjną opartą o wartości, takie jak nowoczesność i przejrzystość. To właśnie one były motywacją do wprowadzenia zmian w sposobach komunikacji wewnętrznej – aby była ona przejrzysta, autentyczna i otwarta.
Potrzeba zbudowania zaangażowanej społeczności firmowej i dbania o pozytywną atmosferę dzięki nowoczesnym narzędziom komunikacji stawia markę Werner Kenkel na czołowej pozycji pośród dużych firm produkcyjnych.
Przy tak dużej strukturze skuteczna komunikacja wewnętrzna, czyli docierająca do wszystkich pracowników i angażująca ich w życie firmy, jest również źródłem sukcesu całej organizacji. Dotychczasowe narzędzia stosowane w Werner Kenkel, takie jak magazyn dla pracowników „Na fali”, wiadomości e-mail, ulotki, ekrany TV i gabloty z informacjami, pomimo pozytywnego odbioru niestety nie odpowiadały na wszystkie potrzeby zatrudnionych osób.
Komunikacja elektroniczna – bazująca na wysyłce maili – nie daje możliwości sprawdzenia, czy pracownicy się z nią zapoznali. Wówczas nawet ważne firmowe informacje mogą umknąć ich uwadze. Dodatkowo trudno jest również ocenić, jakie treści cieszą się zainteresowaniem odbiorców i są najbardziej angażujące.
Firmowa platforma komunikacyjno-informacyjna rozwiązuje powyższe problemy. Aplikacja z intranetem staje się sercem komunikacji wewnętrznej, które wpompowuje treści w krwiobieg organizacji. Ale również pełni rolę odbiorcy – zasila różne działy w wiadomości zwrotne i zapewnia przepływ informacji.
Postawienie na platformę Microsoft SharePoint było optymalnym rozwiązaniem dla Werner Kenkel, gdzie kilka lat wcześniej przeniesiono firmowe zasoby do chmury Microsoft. Dzięki temu pracownicy na co dzień korzystali z narzędzi Microsoft 365, takich jak pakiet Office, poczta Outlook, komunikator Teams czy przestrzeń do zarządzania plikami OneDrive i SharePoint.
Wybór SharePoint oraz naszej firmy, która jest oficjalnym partnerem Microsoft, podyktowany był wcześniejszą owocną współpracą – związaną właśnie ze wspominaną migracją do chmury. Duże znaczenie odegrało również doświadczenie Supremo w projektach wdrożenia platformy intranetowej SharePoint w innych dużych organizacjach.
Firma Werner Kenkel zdecydowała o wdrożeniu intranetu dla pracowników dwuetapowo.
Etap pierwszy to uruchomienie intranetu dla pracowników, którzy mają dostęp do firmowych komputerów. Drugi etap umożliwił dostęp do intranetu za pośrednictwem aplikacji SharePoint pracownikom z obszarów produkcyjnych. Projekty zostały zrealizowane w latach 2022-2023.
Celem wdrożenia intranetu w Werner Kenkel było zapewnienie nowoczesnego narzędzia komunikacji wewnętrznej, które odpowiadałoby potrzebom różnych grup wiekowych i zaangażowałoby wszystkich pracowników firmy.
Żaneta Waleńska, Starszy Specjalista ds. Komunikacji w Werner Kenkel, była odpowiedzialna za realizację i sukces projektu.
Wśród najważniejszych korzyści platformy dla pracowników znajdują się:
• łatwy i intuicyjny dostęp do informacji na platformie intranetowej SharePoint,
• sprawna i bieżąca komunikacja z pracownikami dzięki powiadomieniom o nowych wpisach zamieszczonych w intranecie,
• integracja pracowników dzięki narzędziom społecznościowym pozwalającym na budowanie pozytywnej atmosfery,
• mierzalna efektywność komunikacji w firmie (analiza odbiorców, wejść na intranet),
• badanie opinii pracowników o tematach bieżących w firmie poprzez ankiety i komentarze,
• łatwiejszy przepływ wiedzy wśród pracowników korzystających z jednej przestrzeni do zamieszczania ważnych plików i dokumentów,
• przyspieszenie działań administracyjnych i biurowych dzięki automatyzacji niektórych procesów,
• sprawne wdrożenie nowych pracowników mających dostęp do wszystkich kluczowych informacji w jednym miejscu.
„Jeżeli ktoś ma wątpliwości czy wdrażać platformę SharePoint do komunikacji wewnętrznej, tak jak my mieliśmy przed rozpoczęciem projektu, to zapewniam, że warto. Nowoczesne narzędzia nie zastępują dotychczasowych materiałów drukowanych. Są jednak niezbędne w przypadku pracowników, dla których korzystanie z aplikacji np. społecznościowych, jest naturalnym sposobem komunikacji” – podsumowuje projekt Żaneta Waleńska.
Cały proces wdrożenia został dokładnie zaplanowany z udziałem osób, które realizowały projekt, ale były również testerami Intranetu – a następnie jego ambasadorami w organizacji.
1. Analiza
Analiza objęła zebranie potrzeb, pomysłów i oczekiwań wobec nowej platformy intranetowej.
Podczas spotkań warsztatowych z przedstawicielami Werner Kenkel i Supremo wypracowany został dokument podsumowujący wszystkie ustalenia. Odbył się również zewnętrzny audyt komunikacji wewnętrznej, który uzupełnił informacje dotyczące potrzeb komunikacyjnych.
Badanie potwierdziło, że preferencje są bardzo zróżnicowane i firma powinna docierać do różnych grup w odmienny sposób. Szczególnie pracownicy z młodszych grup wiekowych byli niechętni do intensyfikacji komunikacji z wykorzystaniem papieru – poprzez magazyn „Na fali”, bo preferowali narzędzia elektroniczne.
2. Implementacja
Konsultanci Supremo skonfigurowali platformę SharePoint, uwzględniając konieczność zabezpieczenia danych firmowych przed nieuprawnionym dostępem. Następnie wyznaczeni członkowie zespołu Werner Kenkel skompletowali treści, które zostały opublikowane na platformie intranetowej.
3. Uruchomienie i udostępnienie platformy intranetowej dla działów administracyjnych.
4. Promocja Intranetu wśród pracowników administracji.
5. Uruchomienie i udostępnienie platformy intranetowej dla działów produkcyjnych – obejmujące spotkania z testerami oraz testy aplikacji na telefonach prywatnych.
6. Promocja Intranetu wśród pracowników produkcji
Proces ten jest szczególnie istotny, ponieważ pracownicy obszaru produkcji korzystają z aplikacji na telefonach prywatnych w czasie wolnym lub podczas przerw.
7. Rozwój
Rozbudowywanie intranetu o nowe treści oraz regularna publikacja ciekawych, angażujących wiadomości – na podstawie analizy zainteresowania poszczególnymi komunikatami wewnętrznymi.
Ze względu na ogromne możliwości funkcjonalne platforma SharePoint spełniła wszystkie oczekiwania i cele zakładane w Werner Kenkel. Najważniejsze efekty wdrożenia:
• Skuteczna i nowoczesna komunikacja wewnętrzna – zarówno ważne informacje firmowe, jak i ciekawe, bardziej swobodne treści docierają do wszystkich pracowników. Osoby wykonujące swoje obowiązki na co dzień przy komputerach mają dostęp do witryny po uruchomieniu przeglądarki. Ułatwia to im również znalezienie ważnych plików, informacji czy wniosków bez konieczności przeczesywania poczty e-mail.
• Dynamiczna komunikacja budująca pozytywną atmosferę – w 2022 roku zamieszczono aż 229 aktualności. Najbardziej angażujące treści generowały kilkaset komentarzy pod jednym postem oraz kilka tysięcy wyświetleń!
• Większe zaangażowanie pracowników produkcji – korzystających z aplikacji na swoich prywatnych telefonach. Znacznym ułatwieniem jest dostęp do wszystkich aktualności, ważnych linków czy np. grafików pracy maszyn. Już w ciągu pierwszych kilku tygodni 25% pracowników produkcji korzystało z aplikacji.
• Pozytywne opinie pracowników – badanie opinii o Intranecie wśród 319 pracowników administracji potwierdziło wcześniej otrzymywane informacje – średnia ocena platformy to aż 4,6/5 punktów!
• Transparentność zapisana w wartościach firmy, do której zobowiązuje się Werner Kenkel, jest wspierana nowoczesnym narzędziem – wszyscy pracownicy są informowani w tym samym momencie, a Intranet zawiera „jedyne źródło prawdy” o tym, co dzieje się w organizacji.
„Dzięki wsparciu Supremo proces przebiegł bardzo sprawnie. Szczególnie istotną rolę odegrała analiza potrzeb różnych grup pracowników oraz zaplanowanie struktury Intranetu. Praca nad tym projektem była naprawdę satysfakcjonującym doświadczeniem. Jestem dumna z efektów, które osiągnęliśmy wspólnie z zespołem.”
Skontaktuj się z nami!
Wybierz, w jakim obszarze potrzebujesz wsparcia i umów się na konsultację. Odezwiemy się do Ciebie w ciągu 24 godzin!