Koniec wsparcia Exchange Server 2019 i 2016 – co dalej?

Filip Jakuszkowiak
3 min czytania
3.2.2025

Mamy oficjalną datę końca wsparcia dla Microsoft Exchange Server 2016 i 2019 oraz jego następcę: Exchange Server Subscription Edition (SE). To ważny temat dla organizacji, które korzystają z tych wersji oprogramowania pocztowego, stając się kluczowym momentem w 2025 roku nie tylko dla działów IT. Wymaga on skrupulatnego zaplanowania i działania z wyprzedzeniem. Aktualizacja do nowszej wersji lub migracja do chmury pomoże w zapewnieniu ciągłości biznesowej oraz bezpieczeństwa danych.

Czego dowiesz się z tego artykułu?

  • Jakie są kluczowe daty zakończenia wsparcia dla oprogramowania Exchange Server 2016 i 2019 oraz jakie to ma konsekwencje dla bezpieczeństwa i funkcjonalności serwerów pocztowych?
  • Co zrobić po zakończeniu wsparcia rozszerzonego, czyli jakie opcje migracji i aktualizacji umożliwia Microsoft?
  • Czym jest rozwiązanie Exchange Server Subscription Edition?

Sprawdź, jakie masz opcje w zakresie końca wsparcia Microsoft Exchange i co musisz zrobić jeszcze w tym roku.


Koniec wsparcia Exchange Server 2016 i 2019 – najważniejsze daty

Exchange Server 2016

  • Data wydania: Exchange Server 2016 został wydany w październiku 2015 roku.
  • Koniec wsparcia głównego: Zakończyło się ono 13 października 2020 roku.
  • Koniec wsparcia rozszerzonego: Zakończy się 14 października 2025 roku.

Exchange Server 2019

  • Data wydania: Exchange Server 2019 został wydany w październiku 2018 roku.
  • Koniec wsparcia głównego: Zakończyło się ono 9 stycznia 2024 roku.
  • Koniec wsparcia rozszerzonego: Zakończy się 14 października 2025 roku.

Co oznacza koniec wsparcia rozszerzonego Exchange Server 2016 i 2019?

Problemy z bezpieczeństwem

Po zakończeniu wsparcia Microsoft nie będzie już wydawał poprawek bezpieczeństwa dla tych wersji, co narazi organizacje na ryzyko związane z lukami w zabezpieczeniach.

Niedostępność funkcjonalności oraz wsparcia technicznego

Dodatkowo koniec wsparcia rozszerzonego Exchange Server 2016 i 2019 oznacza, że Microsoft nie będzie udzielał pomocy technicznej dla problemów związanych z tymi wersjami (wyjątkiem są tzw. Extended Security Updates, o czym za chwilę), a także nie wprowadzi do nich żadnych nowych funkcji ani ulepszeń.

Brak elastycznych opcji licencyjnych

Przed długi czas Microsoft ogłaszał, że nie będzie możliwości dokupienia licencji na rozszerzone aktualizacje zabezpieczeń Extended Security Updates (ESU) – tak, jak jest to w przypadku Windows, Windows Server i SQL Server.

Uległo to zmianie, ponieważ 15 lipca 2025 roku ogłoszono, że dostępne będzie 6-miesięczne ESU.

Exchange 2016 / 2019 Extended Security Updates

Extended Security Updates (ESU) to rozszerzone aktualizacje zabezpieczeń dla niewspieranego oprogramowania, wymagające dodatkowych licencji.

  • Od 1 sierpnia 2025 r. Klienci mogą kontaktować się ze swoimi opiekunami Microsoft w celu uzyskania szczegółowych informacji o licencjach, kosztach i wymaganiach. Aktualnie nie ma żadnych informacji o dostępności licencji ESU poprzez partnerów CSP.
  • Licencje ESU są dostępne na okres 6 miesięcy (do 14 kwietnia 2026 r.).
  • Tylko dla Klientów ESU udostępniane będą krytyczne i ważne aktualizacje/poprawki (zgodnie z klasyfikacją Security Update Severity Rating System).

Program ESU przeznaczony jest dla organizacji, które nie są w stanie zakończyć procesu migracji do Exchange Server Subscription Edition (SE) przed 14 października 2025 roku.


Jakie rozwiązanie zastąpi Exchange Server 2016 i 2019?

Następcą Exchange Server 2016 oraz 2019 będzie Exchange Server Subscription Edition (Exchange Server SE).

Exchange Server Subscription Edition (SE) jest już dostępny od 1 lipca 2025 roku, co potwierdził Microsoft.

Model licencjonowania Exchange Server Subscription Edition jest taki sam, jak w przypadku SharePoint Server Subscription Edition – to tzw. model server + CAL.

Prawa do zainstalowania i wykorzystywania Exchange Server Subscription Edition mają Klienci posiadający licencje Exchange Server z aktywnym Software Assurance (SA).

Również dla licencji dostępowych Exchange Server CAL wymagane jest aktywne SA.

Alternatywami dla CAL są:

  • Exchange Online Plan 1/2,
  • CAL Equivalent Licenses (Microsoft 365 i Office 365 – w planach Enterprise)

Software Assurance nie można dokupić do już używanych licencji. Początkowy zakup licencji musi nastąpić wraz z Software Assurance, a następnie wraz z terminowym odnawianiem Software Assurance.

Klienci z umową Enterprise Agreement, w której wybierają Microsoft 365 E3/E5 mogą skorzystać z uprawnień „Extended Use Rights for Microsoft 365 E3/E5 Office Servers”.

Chodzi o prawa do zainstalowania dowolnej liczby serwerów Exchange Server, SharePoint Server i Skype for Business Server – przy jednoczesnym dostępie do tych serwerów tylko dla użytkowników z licencjami Microsoft 365 E3/E5 z Enterprise Agreement oraz użytkowników zewnętrznych.

Porada: Dla klientów nieposiadających licencji z aktywnym Software Assurance lub umowy Enterprise Agreement, a chcących uzyskać uprawnienia do Exchange Server SE, pozostaje kontakt z partnerem w celu nabycia licencji z Software Assurance w umowie Open Value.

Co robić po zakończeniu wsparcia Exchange?

Główne wyzwania przed Klientami to analiza środowiska i licencji oraz podjęcie decyzji, czy pozostają przy lokalnym serwerze pocztowym, czy migrują do Exchange Online. Oczywiście w Supremo pomagamy w sprawdzeniu, ocenie ryzyka, a następnie w podjęciu najlepszych biznesowo i technicznie decyzji.

Aktualizacja do nowszej wersji Exchange

Jeżeli Exchange Server ma pozostać w lokalnym środowisku, to rekomendowana jest jak najszybsza aktualizacja (upgrade) do Exchange Server 2019 Cumulative Update 15 (CU15 – zbiorcze aktualizacje).

Przy tak przygotowanym środowisku aktualizacja do Exchange Server SE będzie najszybsza i najprostsza (metoda in-place upgrade).

Migracja do chmury Microsoft 365

Warto również rozważyć przejście do Microsoft 365 (dawniej Office 365), który oferuje Exchange Online jako usługę w chmurze.

Planowanie? Działaj już dziś i myśl o przyszłości

Koniec wsparcia dla Exchange Server 2016 i 2019 to sygnał, by działać już dziś. Niezależnie od wybranej ścieżki – migracji do nowszej wersji Exchange lub przejścia do chmury z Microsoft 365 – kluczowe jest odpowiednie przygotowanie systemów IT.

Nie czekaj do ostatniej chwili! Skontaktuj się z nami, aby omówić strategię migracji i zapewnić bezpieczeństwo oraz ciągłość działania Twojej firmy.

Zacznij planować i działać już teraz z Supremo!

Filip Jakuszkowiak
Cloud Solutions Engineer
Supremo Sp. z o.o.
Doświadczony inżynier IT. Niezaprzeczalny lider tematyki licencjonowania Microsoft w Supremo. Realizacje projektów związanych z Microsoft Sentinel pozwalają mu efektywnie rozwijać się w obszarze security. Chętnie podejmuje się nowych tematów, co zaowocowało codzienną pracą ze sztuczną inteligencją od Microsoft – Copilot, a także prowadzeniem warsztatów technicznych dla klientów.

Koniec wsparcia Exchange Server 2019 i 2016 – co dalej?

Filip Jakuszkowiak
Cloud Solutions Engineer
Supremo
3 min czytania
3.2.2025
Filip Jakuszkowiak
Cloud Solutions Engineer
Supremo

Doświadczony inżynier IT. Niezaprzeczalny lider tematyki licencjonowania Microsoft w Supremo. Realizacje projektów związanych z Microsoft Sentinel pozwalają mu efektywnie rozwijać się w obszarze security. Chętnie podejmuje się nowych tematów, co zaowocowało codzienną pracą ze sztuczną inteligencją od Microsoft – Copilot, a także prowadzeniem warsztatów technicznych dla klientów.

Koniec wsparcia Exchange Server 2019 i 2016 – co dalej?

Filip Jakuszkowiak
Cloud Solutions Engineer
Supremo
3 min czytania
3.2.2025
Filip Jakuszkowiak
Cloud Solutions Engineer
Supremo

Doświadczony inżynier IT. Niezaprzeczalny lider tematyki licencjonowania Microsoft w Supremo. Realizacje projektów związanych z Microsoft Sentinel pozwalają mu efektywnie rozwijać się w obszarze security. Chętnie podejmuje się nowych tematów, co zaowocowało codzienną pracą ze sztuczną inteligencją od Microsoft – Copilot, a także prowadzeniem warsztatów technicznych dla klientów.

Koniec wsparcia Exchange Server 2019 i 2016 – co dalej?

Filip Jakuszkowiak
Cloud Solutions Engineer
Supremo
3 min czytania
3.2.2025
Filip Jakuszkowiak
Cloud Solutions Engineer
Supremo

Doświadczony inżynier IT. Niezaprzeczalny lider tematyki licencjonowania Microsoft w Supremo. Realizacje projektów związanych z Microsoft Sentinel pozwalają mu efektywnie rozwijać się w obszarze security. Chętnie podejmuje się nowych tematów, co zaowocowało codzienną pracą ze sztuczną inteligencją od Microsoft – Copilot, a także prowadzeniem warsztatów technicznych dla klientów.

Koniec wsparcia Exchange Server 2019 i 2016 – co dalej?

Filip Jakuszkowiak
Cloud Solutions Engineer
Supremo
3 min czytania
3.2.2025
Filip Jakuszkowiak
Cloud Solutions Engineer
Supremo

Doświadczony inżynier IT. Niezaprzeczalny lider tematyki licencjonowania Microsoft w Supremo. Realizacje projektów związanych z Microsoft Sentinel pozwalają mu efektywnie rozwijać się w obszarze security. Chętnie podejmuje się nowych tematów, co zaowocowało codzienną pracą ze sztuczną inteligencją od Microsoft – Copilot, a także prowadzeniem warsztatów technicznych dla klientów.

Jakie artykuły jeszcze Ci polecamy?