Mamy oficjalną datę końca wsparcia dla Microsoft Exchange Server 2016 i 2019 oraz jego następcę: Exchange Server Subscription Edition (SE). To ważny temat dla organizacji, które korzystają z tych wersji oprogramowania pocztowego, stając się kluczowym momentem w 2025 roku nie tylko dla działów IT. Wymaga on skrupulatnego zaplanowania i działania z wyprzedzeniem. Aktualizacja do nowszej wersji lub migracja do chmury pomoże w zapewnieniu ciągłości biznesowej oraz bezpieczeństwa danych.
Czego dowiesz się z tego artykułu?
Sprawdź, jakie masz opcje w zakresie końca wsparcia Microsoft Exchange i co musisz zrobić jeszcze w tym roku.
Po zakończeniu wsparcia Microsoft nie będzie już wydawał poprawek bezpieczeństwa dla tych wersji, co narazi organizacje na ryzyko związane z lukami w zabezpieczeniach.
Dodatkowo koniec wsparcia rozszerzonego Exchange Server 2016 i 2019 oznacza, że Microsoft nie będzie udzielał pomocy technicznej dla problemów związanych z tymi wersjami (wyjątkiem są tzw. Extended Security Updates, o czym za chwilę), a także nie wprowadzi do nich żadnych nowych funkcji ani ulepszeń.
Przed długi czas Microsoft ogłaszał, że nie będzie możliwości dokupienia licencji na rozszerzone aktualizacje zabezpieczeń Extended Security Updates (ESU) – tak, jak jest to w przypadku Windows, Windows Server i SQL Server.
Uległo to zmianie, ponieważ 15 lipca 2025 roku ogłoszono, że dostępne będzie 6-miesięczne ESU.
Extended Security Updates (ESU) to rozszerzone aktualizacje zabezpieczeń dla niewspieranego oprogramowania, wymagające dodatkowych licencji.
Program ESU przeznaczony jest dla organizacji, które nie są w stanie zakończyć procesu migracji do Exchange Server Subscription Edition (SE) przed 14 października 2025 roku.
Następcą Exchange Server 2016 oraz 2019 będzie Exchange Server Subscription Edition (Exchange Server SE).
Exchange Server Subscription Edition (SE) jest już dostępny od 1 lipca 2025 roku, co potwierdził Microsoft.
Model licencjonowania Exchange Server Subscription Edition jest taki sam, jak w przypadku SharePoint Server Subscription Edition – to tzw. model server + CAL.
Prawa do zainstalowania i wykorzystywania Exchange Server Subscription Edition mają Klienci posiadający licencje Exchange Server z aktywnym Software Assurance (SA).
Również dla licencji dostępowych Exchange Server CAL wymagane jest aktywne SA.
Alternatywami dla CAL są:
Software Assurance nie można dokupić do już używanych licencji. Początkowy zakup licencji musi nastąpić wraz z Software Assurance, a następnie wraz z terminowym odnawianiem Software Assurance.
Klienci z umową Enterprise Agreement, w której wybierają Microsoft 365 E3/E5 mogą skorzystać z uprawnień „Extended Use Rights for Microsoft 365 E3/E5 Office Servers”.
Chodzi o prawa do zainstalowania dowolnej liczby serwerów Exchange Server, SharePoint Server i Skype for Business Server – przy jednoczesnym dostępie do tych serwerów tylko dla użytkowników z licencjami Microsoft 365 E3/E5 z Enterprise Agreement oraz użytkowników zewnętrznych.
Porada: Dla klientów nieposiadających licencji z aktywnym Software Assurance lub umowy Enterprise Agreement, a chcących uzyskać uprawnienia do Exchange Server SE, pozostaje kontakt z partnerem w celu nabycia licencji z Software Assurance w umowie Open Value.
Główne wyzwania przed Klientami to analiza środowiska i licencji oraz podjęcie decyzji, czy pozostają przy lokalnym serwerze pocztowym, czy migrują do Exchange Online. Oczywiście w Supremo pomagamy w sprawdzeniu, ocenie ryzyka, a następnie w podjęciu najlepszych biznesowo i technicznie decyzji.
Jeżeli Exchange Server ma pozostać w lokalnym środowisku, to rekomendowana jest jak najszybsza aktualizacja (upgrade) do Exchange Server 2019 Cumulative Update 15 (CU15 – zbiorcze aktualizacje).
Przy tak przygotowanym środowisku aktualizacja do Exchange Server SE będzie najszybsza i najprostsza (metoda in-place upgrade).
Warto również rozważyć przejście do Microsoft 365 (dawniej Office 365), który oferuje Exchange Online jako usługę w chmurze.
Koniec wsparcia dla Exchange Server 2016 i 2019 to sygnał, by działać już dziś. Niezależnie od wybranej ścieżki – migracji do nowszej wersji Exchange lub przejścia do chmury z Microsoft 365 – kluczowe jest odpowiednie przygotowanie systemów IT.
Nie czekaj do ostatniej chwili! Skontaktuj się z nami, aby omówić strategię migracji i zapewnić bezpieczeństwo oraz ciągłość działania Twojej firmy.
Zacznij planować i działać już teraz z Supremo!
Doświadczony inżynier IT. Niezaprzeczalny lider tematyki licencjonowania Microsoft w Supremo. Realizacje projektów związanych z Microsoft Sentinel pozwalają mu efektywnie rozwijać się w obszarze security. Chętnie podejmuje się nowych tematów, co zaowocowało codzienną pracą ze sztuczną inteligencją od Microsoft – Copilot, a także prowadzeniem warsztatów technicznych dla klientów.
Doświadczony inżynier IT. Niezaprzeczalny lider tematyki licencjonowania Microsoft w Supremo. Realizacje projektów związanych z Microsoft Sentinel pozwalają mu efektywnie rozwijać się w obszarze security. Chętnie podejmuje się nowych tematów, co zaowocowało codzienną pracą ze sztuczną inteligencją od Microsoft – Copilot, a także prowadzeniem warsztatów technicznych dla klientów.
Doświadczony inżynier IT. Niezaprzeczalny lider tematyki licencjonowania Microsoft w Supremo. Realizacje projektów związanych z Microsoft Sentinel pozwalają mu efektywnie rozwijać się w obszarze security. Chętnie podejmuje się nowych tematów, co zaowocowało codzienną pracą ze sztuczną inteligencją od Microsoft – Copilot, a także prowadzeniem warsztatów technicznych dla klientów.
Doświadczony inżynier IT. Niezaprzeczalny lider tematyki licencjonowania Microsoft w Supremo. Realizacje projektów związanych z Microsoft Sentinel pozwalają mu efektywnie rozwijać się w obszarze security. Chętnie podejmuje się nowych tematów, co zaowocowało codzienną pracą ze sztuczną inteligencją od Microsoft – Copilot, a także prowadzeniem warsztatów technicznych dla klientów.