Intranet to kluczowe narzędzie w komunikacji wewnętrznej. Odgrywa więc ważną rolę w wielu organizacjach – niezależnie od ich wielkości. Aby jednak był naprawdę wartościowym rozwiązaniem, musi być przyjazny dla użytkowników i intuicyjny w obsłudze.
Chcesz, aby intranet stał się rozwiązaniem, które wspiera Twoich pracowników i ułatwia im codzienną pracę? Kluczem do osiągnięcia tego celu jest wykorzystanie zasad User Experience (UX) oraz Human-Centered Design (HCD).
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
• jak zastosować dobre zasady w praktyce, aby stworzyć intranet, który nie tylko spełni oczekiwania użytkowników, ale także stanie się nieodzownym elementem codziennej pracy,
• jakie są kluczowe wytyczne, w tym np.: spersonalizowane treści, responsywny design oraz angażujące interakcje, pozwalające stworzyć przestrzeń cyfrową wspierającą produktywność i satysfakcję pracowników.
Zapraszam do lektury i odkrywania, jak stworzyć intranet będący prawdziwym sercem Twojej firmy!
Zasady UX skupiają się na potrzebach użytkowników. Dążą do stworzenia produktów, które są nie tylko funkcjonalne, ale także wygodne i przyjemne w użyciu.
Natomiast HCD stawia ludzi w centrum procesu projektowania. Uwzględniaj ich doświadczenia, cele i potrzeby na każdym etapie tworzenia rozwiązania.
Przede wszystkim warto przypomnieć, że Microsoft SharePoint ,,sam” dba o to, aby wiele elementów intranetu było przyjazne użytkownikom.
Jest to poniekąd związane z tym, że zmiany wyglądu witryny „postawionej” na SharePoint są ograniczone. Tak, spotyka się to z dużym niezadowoleniem, ale jest to zupełne… niedocenienie zamysłu tejże usługi! Paradoksalnie, brak dostępności wielu opcji wpływających na design w intranecie SharePoint, umożliwia łatwiejsze zarządzanie witrynami – a więc i Twoim intranetem firmowym.
Dlaczego tak się dzieje?
Web Party od Microsoft, takie jak Obraz, pozwalają w panelu konfiguracyjnym na dostosowanie ich do użytkowników ze szczególnymi potrzebami. Przykładowo – można dodać tam tekst alternatywny pod czytniki ekranów.
Co więcej, dzięki domyślnym stylom tekstu w SharePoint, np. nagłówkom, możemy spełnić nie tylko wytyczne dostępności, ale również ułatwić poruszanie się po intranecie, upraszczając skanowanie strony wzrokiem.
Możliwość wybrania tylko kilku kolorów fontów w intranecie jest celowym zabiegiem Microsoft. Podobnie wygląda sytuacja z kolorami sekcji i kolorami Web Partów. Zmienne kolorystyczne, mające przypisane konkretne barwy w domyślnych motywach SharePoint, są dobrane tak, aby spełniać wymagania związane z odpowiednią wartością kontrastu na stronach.
Ponadto zasada ograniczonego wyboru sprawia, że gdy w organizacji jest wielu redaktorów tworzących treści do intranetu, ich materiały nie będą od siebie mocno odbiegały stylem. Oczywiście pewne różnice mogą się pojawić, dlatego aby ograniczyć możliwe ,,rozjazdy”, warto korzystać z szablonów.
Wypracowanie szablonów stron dla poszczególnych rodzajów treści jest bardzo dobrym rozwiązaniem.
Sprawia, że content o zbliżonej tematyce zostanie zaprezentowany w podobny sposób. Będzie nie tylko dobrze wyglądać wizualnie, ale stanie się również wskazówką dla użytkowników. Nauczą się bowiem rozpoznawać po stylu, czego dotyczą wiadomości – np. czy jest to poważny komunikat, nowa instrukcja, czy też luźny wpis o wydarzeniach w firmie.
Pracownicy w intranecie firmowym muszą czuć się jak u siebie. Dlatego kolejnym ważnym aspektem jest personalizacja Twojego Intranetu firmowego. Bez tego ani rusz!
Intranet ma z zasady budzić pozytywne emocje, bo to one wpływają na odbiór narzędzi oraz usług i decydują o częstotliwości ich wykorzystywania. Dlatego SharePoint nie może być czystą kartą wypełnioną zdjęciami ze stocka.
Użytkownicy, którzy zobaczą treści dostosowane do ich zainteresowań związanych z pracą, chętniej nawiążą interakcję z aplikacją lub stroną. To docelowo prowadzi do dłuższego czasu spędzonego w intranecie oraz większej liczby powrotów do „źródła prawdy”. A właśnie na tym nam zależy w Supremo, budując dla klientów firmowe intranety z wykorzystaniem Microsoft SharePoint Online.
Jak więc dobrze dopasować firmowy intranet?
Nada indywidualności Twojemu intranetowi i sprawi, że będzie on wyglądał jak miejsce powiązane z marką oraz firmą.
Wgranie specjalnego szablonu jest proste i możliwe dzięki programowi PowerShell – więcej o tym możesz przeczytać na tym blogu.
Ważne: upewnij się, czy wybrane kolory spoza domyślnej palety spełniają zasady kontrastu. Microsoft zadbał więc o dostęp do bezpłatnego narzędzia Fluent UI Theme Designer pomagającego w sprawdzeniu zgodności kontrastu:
Narzędzie automatycznie utworzy specjalny kod. W łatwy sposób możesz go skopiować i wkleić do programu PowerShell, a następnie dodać motyw. Do podstawowych zmiennych kolorystycznych w SharePoint od razu będą dopisane konkretne barwy.
Pamiętaj jednak o zasadzie – co za dużo, to niezdrowo. Nigdy nie usatysfakcjonujesz wszystkich pracowników. W pewnym momencie trzeba po prostu powiedzieć dość – zanim podstrony w intranecie przerodzą się w… pstrokate drzewko choinkowe. 😉
Czy to te pochodzące z profesjonalnych sesji, czy z luźnych integracji.
Badania udowadniają, że ludzkie twarze przyciągają wzrok ludzi przeglądających strony. Fotografie uśmiechniętych osób łatwo wzbudzają pozytywne emocje. U odwiedzających intranet mogą przywołać więc miłe wspomnienia ze wspólnych chwil z życia firmy.
Wniosek? Zdjęcia Twoich ludzi pomogą ,,zatrzymać” użytkowników przy danej informacji, zwracając uwagę na dany komunikat. Pamiętaj oczywiście o odpowiednim dobieraniu fotografii do tematyki artykułu, wpisu itd.
Jeżeli w firmowym CI (Corporate Identity) dozwolone jest stosowanie konkretnego zestawu ikon czy też grafik, można ich używać w Intranecie poprzez dodanie do poszczególnych Web Partów. Warto pamiętać, aby ikony jasno sugerowały to, co się za nimi kryje.
W Supremo witamy naszych pracowników oraz współpracowników codziennie, gdy wejdą na stronę główną intranetu. Udało nam się to dzięki stworzeniu prostego, customowego Web Partu.
To, co jeszcze bardzo sobie w Supremo cenimy, to… urodziny! Dlatego w Intranecie bazującym na SharePoint Online znajduje się Web Part ze świętami osób z firmy. Pozwala na dodanie sobie przypomnienia w kalendarzu, a także na bezpośrednie złożenie życzeń na czacie w Teams. A co najważniejsze: daje 100% szansy na „rozliczenie” tych solenizantów i solenizantek, którzy nie przynieśli do firmy w urodziny nic słodkiego. 😜
Zadbaj o to, aby tone of voice był dostosowany do kultury organizacji i nie odstawał od codzienności w przedsiębiorstwie.
Pamiętaj, do kogo piszesz! Są to przecież osoby z Twojej organizacji, które widzisz i słyszysz na co dzień. Nie twórz więc przydługich epopei czy też bardzo poważnych wpisów, jeżeli znacząco odbiegają one od tego, jak komunikujesz się z ludźmi w firmie – czy to na spotkaniach, czy w mailach.
„Nie wiem, co mam jeszcze dodać do intranetu” – więc zapytaj. Kogo? Swoich użytkowników oczywiście!
Poniżej zebrałam dla Ciebie „przypominajki” w kontekście planowania treści i obsługi intranetu firmowego SharePoint.
Ta kwestia jest o tyle problematyczna, że to, co ludzie deklarują, nie zawsze jest tym, co tak naprawdę robią… Jednak prosty, półgodzinny test użyteczności może dać Ci więcej informacji o stanie intranetu od kilkudziesięciu odpowiedzi na przydługą ankietę.
Parafrazując Steve Kruga – eksperta od użyteczności i doświadczeń użytkowników: nie ma czegoś takiego, jak źle przeprowadzony test użyteczności – jest za to masa źle zaprojektowanych narzędzi i aplikacji.
Poniżej pozostawiam Ci kilka wiarygodnych źródeł, gdzie możesz dowiedzieć się, jak taki test przeprowadzić. 😊
Jak czujesz się, gdy ktoś po raz setny pyta Cię o to samo? Stawiam, że od razu nasuwa Ci się kilka niecenzuralnych odpowiedzi. Tak samo jest właśnie z intranetem.
Jeśli pada pytanie: „Gdzie mam to znaleźć?”, od razu pojawia się: „Przecież to wszystko jest w naszym intranecie!”. Jednak to, że coś/gdzieś/kiedyś zostało umieszczone, nie oznacza, że na zawsze stało widoczne i łatwe do znalezienia. Ten problem najczęściej występuje, gdy intranet się rozrasta. To znany cykl „życia” rozwijanego narzędzia czy projektu.
Pewnie znasz tę sytuację: na początku na wszystko masz pomysł i szczegółowy plan, ale wraz z przybywaniem osób oraz materiałów (w przypadku intranetu stron, dokumentów, plików), zaczyna się robić spory bałagan.
Dlatego tak ważne jest, aby w firmie była osoba odpowiedzialna stricte za intranet, która zadba o:
To, na co jesteśmy nastawieni jako projektanci czy twórcy, to zazwyczaj obwinianie użytkowników. Ktoś nie umie kliknąć, nie wie, jak przewinąć stronę, ma złe urządzenie. Ale każdy zajmujący się chociaż trochę UX-em zwróci Ci uwagę, że ta droga prowadzi donikąd.
Co z tego, że zrzucimy winę na kogoś, że znowu nie potrafi znaleźć czegoś w firmowym intranecie? Nie spowoduje to automatycznie, że następnym razem znajdzie to, czego będzie szukać. Będzie gorzej – wywoła to nic innego jak niechęć do korzystania z intranetu.
Zastanówmy się, dlaczego pracownik ma problem ze znalezieniem dokumentu in the first place.
Może jest on umieszczony w nieintuicyjnym miejscu? A może problem sięga głębiej, do braku odpowiedniej adopcji i przeszkolenia naszych użytkowników z dostępnego narzędzia?
Zachęcam do przyglądania się problemom w organizacjach z lotu ptaka, bo często przyczyna nie jest bezpośrednia.
Nie byłby to artykuł poświęcony zagadnieniom UX-owym bez wspomnienia o jeszcze jednym ważnym fakcie. Tak, to nie clickbait. Ludzie nie czytają, Twoi pracownicy również. Powtarzam! Ludzie nie czytają (tak, wiem – a jakoś tu jesteś i to czytasz 😉). Ba – nie mówiąc już o tym, że nie pamiętają wielu podstawowych informacji – przynajmniej według Twojej hierarchii wartości.
Zaakceptuj to, że użytkownicy nie chcą czytać i raczej nigdy nie zaczną czytać. Oczywiście tyczy się to treści np. w intranecie czy na stronie www, a nie książek. Trudno więc dziwić się, że pracownicy nie wiedzą, gdzie jest jakiś dokument, albo nie są na bieżąco z ważnymi informacjami z życia firmy, jeżeli są one ukryte poniżej ścian tekstu. W swojej codziennej pracy mają już przecież wystarczającą ilość materiałów, przez które muszą przebrnąć – nie dokładaj im obowiązków.
Dlatego, uzupełniając treści do intranetu firmowego:
Przekazanie ważnych informacji w skróconej, przyciągającej wzrok formie, to podstawa. Przyda się szczególnie dla tych, którzy nigdy nie doczytają nowego komunikatu zarządu do końca… 😉
Spersonalizowane treści, responsywny design oraz angażujące interakcje to tylko podstawy, które pozwalają stworzyć przestrzeń cyfrową wspierającą produktywność i satysfakcję pracowników.
Jeśli chcesz przekonać się, jak to może wyglądać w praktyce – daj nam znać już dziś, a przygotujemy dla Twojej firmy intranet na miarę potrzeb użytkowników.
Maria to miłośniczka dobrego cyfrowego designu. Interesuje się projektowaniem produktów oraz usług w sposób zorientowany na człowieka. Lubi podchodzić do wyzwań interdyscyplinarnie i pracować w różnorodnych zespołach. Aktualnie w Supremo zajmuje się analizą wymagań, rozwojem, a także wdrażaniem rozwiązań Microsoft wspierających użytkowników w ich środowisku pracy, w tym np. intranetów SharePoint Online. Dodatkowo prowadzi warsztaty biznesowe i produktowe.
Intranet to kluczowe narzędzie w komunikacji wewnętrznej. Odgrywa więc ważną rolę w wielu organizacjach – niezależnie od ich wielkości. Aby jednak był naprawdę wartościowym rozwiązaniem, musi być przyjazny dla użytkowników i intuicyjny w obsłudze.
Chcesz, aby intranet stał się rozwiązaniem, które wspiera Twoich pracowników i ułatwia im codzienną pracę? Kluczem do osiągnięcia tego celu jest wykorzystanie zasad User Experience (UX) oraz Human-Centered Design (HCD).
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
• jak zastosować dobre zasady w praktyce, aby stworzyć intranet, który nie tylko spełni oczekiwania użytkowników, ale także stanie się nieodzownym elementem codziennej pracy,
• jakie są kluczowe wytyczne, w tym np.: spersonalizowane treści, responsywny design oraz angażujące interakcje, pozwalające stworzyć przestrzeń cyfrową wspierającą produktywność i satysfakcję pracowników.
Zapraszam do lektury i odkrywania, jak stworzyć intranet będący prawdziwym sercem Twojej firmy!
Zasady UX skupiają się na potrzebach użytkowników. Dążą do stworzenia produktów, które są nie tylko funkcjonalne, ale także wygodne i przyjemne w użyciu.
Natomiast HCD stawia ludzi w centrum procesu projektowania. Uwzględniaj ich doświadczenia, cele i potrzeby na każdym etapie tworzenia rozwiązania.
Przede wszystkim warto przypomnieć, że Microsoft SharePoint ,,sam” dba o to, aby wiele elementów intranetu było przyjazne użytkownikom.
Jest to poniekąd związane z tym, że zmiany wyglądu witryny „postawionej” na SharePoint są ograniczone. Tak, spotyka się to z dużym niezadowoleniem, ale jest to zupełne… niedocenienie zamysłu tejże usługi! Paradoksalnie, brak dostępności wielu opcji wpływających na design w intranecie SharePoint, umożliwia łatwiejsze zarządzanie witrynami – a więc i Twoim intranetem firmowym.
Dlaczego tak się dzieje?
Web Party od Microsoft, takie jak Obraz, pozwalają w panelu konfiguracyjnym na dostosowanie ich do użytkowników ze szczególnymi potrzebami. Przykładowo – można dodać tam tekst alternatywny pod czytniki ekranów.
Co więcej, dzięki domyślnym stylom tekstu w SharePoint, np. nagłówkom, możemy spełnić nie tylko wytyczne dostępności, ale również ułatwić poruszanie się po intranecie, upraszczając skanowanie strony wzrokiem.
Możliwość wybrania tylko kilku kolorów fontów w intranecie jest celowym zabiegiem Microsoft. Podobnie wygląda sytuacja z kolorami sekcji i kolorami Web Partów. Zmienne kolorystyczne, mające przypisane konkretne barwy w domyślnych motywach SharePoint, są dobrane tak, aby spełniać wymagania związane z odpowiednią wartością kontrastu na stronach.
Ponadto zasada ograniczonego wyboru sprawia, że gdy w organizacji jest wielu redaktorów tworzących treści do intranetu, ich materiały nie będą od siebie mocno odbiegały stylem. Oczywiście pewne różnice mogą się pojawić, dlatego aby ograniczyć możliwe ,,rozjazdy”, warto korzystać z szablonów.
Wypracowanie szablonów stron dla poszczególnych rodzajów treści jest bardzo dobrym rozwiązaniem.
Sprawia, że content o zbliżonej tematyce zostanie zaprezentowany w podobny sposób. Będzie nie tylko dobrze wyglądać wizualnie, ale stanie się również wskazówką dla użytkowników. Nauczą się bowiem rozpoznawać po stylu, czego dotyczą wiadomości – np. czy jest to poważny komunikat, nowa instrukcja, czy też luźny wpis o wydarzeniach w firmie.
Pracownicy w intranecie firmowym muszą czuć się jak u siebie. Dlatego kolejnym ważnym aspektem jest personalizacja Twojego Intranetu firmowego. Bez tego ani rusz!
Intranet ma z zasady budzić pozytywne emocje, bo to one wpływają na odbiór narzędzi oraz usług i decydują o częstotliwości ich wykorzystywania. Dlatego SharePoint nie może być czystą kartą wypełnioną zdjęciami ze stocka.
Użytkownicy, którzy zobaczą treści dostosowane do ich zainteresowań związanych z pracą, chętniej nawiążą interakcję z aplikacją lub stroną. To docelowo prowadzi do dłuższego czasu spędzonego w intranecie oraz większej liczby powrotów do „źródła prawdy”. A właśnie na tym nam zależy w Supremo, budując dla klientów firmowe intranety z wykorzystaniem Microsoft SharePoint Online.
Jak więc dobrze dopasować firmowy intranet?
Nada indywidualności Twojemu intranetowi i sprawi, że będzie on wyglądał jak miejsce powiązane z marką oraz firmą.
Wgranie specjalnego szablonu jest proste i możliwe dzięki programowi PowerShell – więcej o tym możesz przeczytać na tym blogu.
Ważne: upewnij się, czy wybrane kolory spoza domyślnej palety spełniają zasady kontrastu. Microsoft zadbał więc o dostęp do bezpłatnego narzędzia Fluent UI Theme Designer pomagającego w sprawdzeniu zgodności kontrastu:
Narzędzie automatycznie utworzy specjalny kod. W łatwy sposób możesz go skopiować i wkleić do programu PowerShell, a następnie dodać motyw. Do podstawowych zmiennych kolorystycznych w SharePoint od razu będą dopisane konkretne barwy.
Pamiętaj jednak o zasadzie – co za dużo, to niezdrowo. Nigdy nie usatysfakcjonujesz wszystkich pracowników. W pewnym momencie trzeba po prostu powiedzieć dość – zanim podstrony w intranecie przerodzą się w… pstrokate drzewko choinkowe. 😉
Czy to te pochodzące z profesjonalnych sesji, czy z luźnych integracji.
Badania udowadniają, że ludzkie twarze przyciągają wzrok ludzi przeglądających strony. Fotografie uśmiechniętych osób łatwo wzbudzają pozytywne emocje. U odwiedzających intranet mogą przywołać więc miłe wspomnienia ze wspólnych chwil z życia firmy.
Wniosek? Zdjęcia Twoich ludzi pomogą ,,zatrzymać” użytkowników przy danej informacji, zwracając uwagę na dany komunikat. Pamiętaj oczywiście o odpowiednim dobieraniu fotografii do tematyki artykułu, wpisu itd.
Jeżeli w firmowym CI (Corporate Identity) dozwolone jest stosowanie konkretnego zestawu ikon czy też grafik, można ich używać w Intranecie poprzez dodanie do poszczególnych Web Partów. Warto pamiętać, aby ikony jasno sugerowały to, co się za nimi kryje.
W Supremo witamy naszych pracowników oraz współpracowników codziennie, gdy wejdą na stronę główną intranetu. Udało nam się to dzięki stworzeniu prostego, customowego Web Partu.
To, co jeszcze bardzo sobie w Supremo cenimy, to… urodziny! Dlatego w Intranecie bazującym na SharePoint Online znajduje się Web Part ze świętami osób z firmy. Pozwala na dodanie sobie przypomnienia w kalendarzu, a także na bezpośrednie złożenie życzeń na czacie w Teams. A co najważniejsze: daje 100% szansy na „rozliczenie” tych solenizantów i solenizantek, którzy nie przynieśli do firmy w urodziny nic słodkiego. 😜
Zadbaj o to, aby tone of voice był dostosowany do kultury organizacji i nie odstawał od codzienności w przedsiębiorstwie.
Pamiętaj, do kogo piszesz! Są to przecież osoby z Twojej organizacji, które widzisz i słyszysz na co dzień. Nie twórz więc przydługich epopei czy też bardzo poważnych wpisów, jeżeli znacząco odbiegają one od tego, jak komunikujesz się z ludźmi w firmie – czy to na spotkaniach, czy w mailach.
„Nie wiem, co mam jeszcze dodać do intranetu” – więc zapytaj. Kogo? Swoich użytkowników oczywiście!
Poniżej zebrałam dla Ciebie „przypominajki” w kontekście planowania treści i obsługi intranetu firmowego SharePoint.
Ta kwestia jest o tyle problematyczna, że to, co ludzie deklarują, nie zawsze jest tym, co tak naprawdę robią… Jednak prosty, półgodzinny test użyteczności może dać Ci więcej informacji o stanie intranetu od kilkudziesięciu odpowiedzi na przydługą ankietę.
Parafrazując Steve Kruga – eksperta od użyteczności i doświadczeń użytkowników: nie ma czegoś takiego, jak źle przeprowadzony test użyteczności – jest za to masa źle zaprojektowanych narzędzi i aplikacji.
Poniżej pozostawiam Ci kilka wiarygodnych źródeł, gdzie możesz dowiedzieć się, jak taki test przeprowadzić. 😊
Jak czujesz się, gdy ktoś po raz setny pyta Cię o to samo? Stawiam, że od razu nasuwa Ci się kilka niecenzuralnych odpowiedzi. Tak samo jest właśnie z intranetem.
Jeśli pada pytanie: „Gdzie mam to znaleźć?”, od razu pojawia się: „Przecież to wszystko jest w naszym intranecie!”. Jednak to, że coś/gdzieś/kiedyś zostało umieszczone, nie oznacza, że na zawsze stało widoczne i łatwe do znalezienia. Ten problem najczęściej występuje, gdy intranet się rozrasta. To znany cykl „życia” rozwijanego narzędzia czy projektu.
Pewnie znasz tę sytuację: na początku na wszystko masz pomysł i szczegółowy plan, ale wraz z przybywaniem osób oraz materiałów (w przypadku intranetu stron, dokumentów, plików), zaczyna się robić spory bałagan.
Dlatego tak ważne jest, aby w firmie była osoba odpowiedzialna stricte za intranet, która zadba o:
To, na co jesteśmy nastawieni jako projektanci czy twórcy, to zazwyczaj obwinianie użytkowników. Ktoś nie umie kliknąć, nie wie, jak przewinąć stronę, ma złe urządzenie. Ale każdy zajmujący się chociaż trochę UX-em zwróci Ci uwagę, że ta droga prowadzi donikąd.
Co z tego, że zrzucimy winę na kogoś, że znowu nie potrafi znaleźć czegoś w firmowym intranecie? Nie spowoduje to automatycznie, że następnym razem znajdzie to, czego będzie szukać. Będzie gorzej – wywoła to nic innego jak niechęć do korzystania z intranetu.
Zastanówmy się, dlaczego pracownik ma problem ze znalezieniem dokumentu in the first place.
Może jest on umieszczony w nieintuicyjnym miejscu? A może problem sięga głębiej, do braku odpowiedniej adopcji i przeszkolenia naszych użytkowników z dostępnego narzędzia?
Zachęcam do przyglądania się problemom w organizacjach z lotu ptaka, bo często przyczyna nie jest bezpośrednia.
Nie byłby to artykuł poświęcony zagadnieniom UX-owym bez wspomnienia o jeszcze jednym ważnym fakcie. Tak, to nie clickbait. Ludzie nie czytają, Twoi pracownicy również. Powtarzam! Ludzie nie czytają (tak, wiem – a jakoś tu jesteś i to czytasz 😉). Ba – nie mówiąc już o tym, że nie pamiętają wielu podstawowych informacji – przynajmniej według Twojej hierarchii wartości.
Zaakceptuj to, że użytkownicy nie chcą czytać i raczej nigdy nie zaczną czytać. Oczywiście tyczy się to treści np. w intranecie czy na stronie www, a nie książek. Trudno więc dziwić się, że pracownicy nie wiedzą, gdzie jest jakiś dokument, albo nie są na bieżąco z ważnymi informacjami z życia firmy, jeżeli są one ukryte poniżej ścian tekstu. W swojej codziennej pracy mają już przecież wystarczającą ilość materiałów, przez które muszą przebrnąć – nie dokładaj im obowiązków.
Dlatego, uzupełniając treści do intranetu firmowego:
Przekazanie ważnych informacji w skróconej, przyciągającej wzrok formie, to podstawa. Przyda się szczególnie dla tych, którzy nigdy nie doczytają nowego komunikatu zarządu do końca… 😉
Spersonalizowane treści, responsywny design oraz angażujące interakcje to tylko podstawy, które pozwalają stworzyć przestrzeń cyfrową wspierającą produktywność i satysfakcję pracowników.
Jeśli chcesz przekonać się, jak to może wyglądać w praktyce – daj nam znać już dziś, a przygotujemy dla Twojej firmy intranet na miarę potrzeb użytkowników.
Maria to miłośniczka dobrego cyfrowego designu. Interesuje się projektowaniem produktów oraz usług w sposób zorientowany na człowieka. Lubi podchodzić do wyzwań interdyscyplinarnie i pracować w różnorodnych zespołach. Aktualnie w Supremo zajmuje się analizą wymagań, rozwojem, a także wdrażaniem rozwiązań Microsoft wspierających użytkowników w ich środowisku pracy, w tym np. intranetów SharePoint Online. Dodatkowo prowadzi warsztaty biznesowe i produktowe.
Intranet to kluczowe narzędzie w komunikacji wewnętrznej. Odgrywa więc ważną rolę w wielu organizacjach – niezależnie od ich wielkości. Aby jednak był naprawdę wartościowym rozwiązaniem, musi być przyjazny dla użytkowników i intuicyjny w obsłudze.
Chcesz, aby intranet stał się rozwiązaniem, które wspiera Twoich pracowników i ułatwia im codzienną pracę? Kluczem do osiągnięcia tego celu jest wykorzystanie zasad User Experience (UX) oraz Human-Centered Design (HCD).
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
• jak zastosować dobre zasady w praktyce, aby stworzyć intranet, który nie tylko spełni oczekiwania użytkowników, ale także stanie się nieodzownym elementem codziennej pracy,
• jakie są kluczowe wytyczne, w tym np.: spersonalizowane treści, responsywny design oraz angażujące interakcje, pozwalające stworzyć przestrzeń cyfrową wspierającą produktywność i satysfakcję pracowników.
Zapraszam do lektury i odkrywania, jak stworzyć intranet będący prawdziwym sercem Twojej firmy!
Zasady UX skupiają się na potrzebach użytkowników. Dążą do stworzenia produktów, które są nie tylko funkcjonalne, ale także wygodne i przyjemne w użyciu.
Natomiast HCD stawia ludzi w centrum procesu projektowania. Uwzględniaj ich doświadczenia, cele i potrzeby na każdym etapie tworzenia rozwiązania.
Przede wszystkim warto przypomnieć, że Microsoft SharePoint ,,sam” dba o to, aby wiele elementów intranetu było przyjazne użytkownikom.
Jest to poniekąd związane z tym, że zmiany wyglądu witryny „postawionej” na SharePoint są ograniczone. Tak, spotyka się to z dużym niezadowoleniem, ale jest to zupełne… niedocenienie zamysłu tejże usługi! Paradoksalnie, brak dostępności wielu opcji wpływających na design w intranecie SharePoint, umożliwia łatwiejsze zarządzanie witrynami – a więc i Twoim intranetem firmowym.
Dlaczego tak się dzieje?
Web Party od Microsoft, takie jak Obraz, pozwalają w panelu konfiguracyjnym na dostosowanie ich do użytkowników ze szczególnymi potrzebami. Przykładowo – można dodać tam tekst alternatywny pod czytniki ekranów.
Co więcej, dzięki domyślnym stylom tekstu w SharePoint, np. nagłówkom, możemy spełnić nie tylko wytyczne dostępności, ale również ułatwić poruszanie się po intranecie, upraszczając skanowanie strony wzrokiem.
Możliwość wybrania tylko kilku kolorów fontów w intranecie jest celowym zabiegiem Microsoft. Podobnie wygląda sytuacja z kolorami sekcji i kolorami Web Partów. Zmienne kolorystyczne, mające przypisane konkretne barwy w domyślnych motywach SharePoint, są dobrane tak, aby spełniać wymagania związane z odpowiednią wartością kontrastu na stronach.
Ponadto zasada ograniczonego wyboru sprawia, że gdy w organizacji jest wielu redaktorów tworzących treści do intranetu, ich materiały nie będą od siebie mocno odbiegały stylem. Oczywiście pewne różnice mogą się pojawić, dlatego aby ograniczyć możliwe ,,rozjazdy”, warto korzystać z szablonów.
Wypracowanie szablonów stron dla poszczególnych rodzajów treści jest bardzo dobrym rozwiązaniem.
Sprawia, że content o zbliżonej tematyce zostanie zaprezentowany w podobny sposób. Będzie nie tylko dobrze wyglądać wizualnie, ale stanie się również wskazówką dla użytkowników. Nauczą się bowiem rozpoznawać po stylu, czego dotyczą wiadomości – np. czy jest to poważny komunikat, nowa instrukcja, czy też luźny wpis o wydarzeniach w firmie.
Pracownicy w intranecie firmowym muszą czuć się jak u siebie. Dlatego kolejnym ważnym aspektem jest personalizacja Twojego Intranetu firmowego. Bez tego ani rusz!
Intranet ma z zasady budzić pozytywne emocje, bo to one wpływają na odbiór narzędzi oraz usług i decydują o częstotliwości ich wykorzystywania. Dlatego SharePoint nie może być czystą kartą wypełnioną zdjęciami ze stocka.
Użytkownicy, którzy zobaczą treści dostosowane do ich zainteresowań związanych z pracą, chętniej nawiążą interakcję z aplikacją lub stroną. To docelowo prowadzi do dłuższego czasu spędzonego w intranecie oraz większej liczby powrotów do „źródła prawdy”. A właśnie na tym nam zależy w Supremo, budując dla klientów firmowe intranety z wykorzystaniem Microsoft SharePoint Online.
Jak więc dobrze dopasować firmowy intranet?
Nada indywidualności Twojemu intranetowi i sprawi, że będzie on wyglądał jak miejsce powiązane z marką oraz firmą.
Wgranie specjalnego szablonu jest proste i możliwe dzięki programowi PowerShell – więcej o tym możesz przeczytać na tym blogu.
Ważne: upewnij się, czy wybrane kolory spoza domyślnej palety spełniają zasady kontrastu. Microsoft zadbał więc o dostęp do bezpłatnego narzędzia Fluent UI Theme Designer pomagającego w sprawdzeniu zgodności kontrastu:
Narzędzie automatycznie utworzy specjalny kod. W łatwy sposób możesz go skopiować i wkleić do programu PowerShell, a następnie dodać motyw. Do podstawowych zmiennych kolorystycznych w SharePoint od razu będą dopisane konkretne barwy.
Pamiętaj jednak o zasadzie – co za dużo, to niezdrowo. Nigdy nie usatysfakcjonujesz wszystkich pracowników. W pewnym momencie trzeba po prostu powiedzieć dość – zanim podstrony w intranecie przerodzą się w… pstrokate drzewko choinkowe. 😉
Czy to te pochodzące z profesjonalnych sesji, czy z luźnych integracji.
Badania udowadniają, że ludzkie twarze przyciągają wzrok ludzi przeglądających strony. Fotografie uśmiechniętych osób łatwo wzbudzają pozytywne emocje. U odwiedzających intranet mogą przywołać więc miłe wspomnienia ze wspólnych chwil z życia firmy.
Wniosek? Zdjęcia Twoich ludzi pomogą ,,zatrzymać” użytkowników przy danej informacji, zwracając uwagę na dany komunikat. Pamiętaj oczywiście o odpowiednim dobieraniu fotografii do tematyki artykułu, wpisu itd.
Jeżeli w firmowym CI (Corporate Identity) dozwolone jest stosowanie konkretnego zestawu ikon czy też grafik, można ich używać w Intranecie poprzez dodanie do poszczególnych Web Partów. Warto pamiętać, aby ikony jasno sugerowały to, co się za nimi kryje.
W Supremo witamy naszych pracowników oraz współpracowników codziennie, gdy wejdą na stronę główną intranetu. Udało nam się to dzięki stworzeniu prostego, customowego Web Partu.
To, co jeszcze bardzo sobie w Supremo cenimy, to… urodziny! Dlatego w Intranecie bazującym na SharePoint Online znajduje się Web Part ze świętami osób z firmy. Pozwala na dodanie sobie przypomnienia w kalendarzu, a także na bezpośrednie złożenie życzeń na czacie w Teams. A co najważniejsze: daje 100% szansy na „rozliczenie” tych solenizantów i solenizantek, którzy nie przynieśli do firmy w urodziny nic słodkiego. 😜
Zadbaj o to, aby tone of voice był dostosowany do kultury organizacji i nie odstawał od codzienności w przedsiębiorstwie.
Pamiętaj, do kogo piszesz! Są to przecież osoby z Twojej organizacji, które widzisz i słyszysz na co dzień. Nie twórz więc przydługich epopei czy też bardzo poważnych wpisów, jeżeli znacząco odbiegają one od tego, jak komunikujesz się z ludźmi w firmie – czy to na spotkaniach, czy w mailach.
„Nie wiem, co mam jeszcze dodać do intranetu” – więc zapytaj. Kogo? Swoich użytkowników oczywiście!
Poniżej zebrałam dla Ciebie „przypominajki” w kontekście planowania treści i obsługi intranetu firmowego SharePoint.
Ta kwestia jest o tyle problematyczna, że to, co ludzie deklarują, nie zawsze jest tym, co tak naprawdę robią… Jednak prosty, półgodzinny test użyteczności może dać Ci więcej informacji o stanie intranetu od kilkudziesięciu odpowiedzi na przydługą ankietę.
Parafrazując Steve Kruga – eksperta od użyteczności i doświadczeń użytkowników: nie ma czegoś takiego, jak źle przeprowadzony test użyteczności – jest za to masa źle zaprojektowanych narzędzi i aplikacji.
Poniżej pozostawiam Ci kilka wiarygodnych źródeł, gdzie możesz dowiedzieć się, jak taki test przeprowadzić. 😊
Jak czujesz się, gdy ktoś po raz setny pyta Cię o to samo? Stawiam, że od razu nasuwa Ci się kilka niecenzuralnych odpowiedzi. Tak samo jest właśnie z intranetem.
Jeśli pada pytanie: „Gdzie mam to znaleźć?”, od razu pojawia się: „Przecież to wszystko jest w naszym intranecie!”. Jednak to, że coś/gdzieś/kiedyś zostało umieszczone, nie oznacza, że na zawsze stało widoczne i łatwe do znalezienia. Ten problem najczęściej występuje, gdy intranet się rozrasta. To znany cykl „życia” rozwijanego narzędzia czy projektu.
Pewnie znasz tę sytuację: na początku na wszystko masz pomysł i szczegółowy plan, ale wraz z przybywaniem osób oraz materiałów (w przypadku intranetu stron, dokumentów, plików), zaczyna się robić spory bałagan.
Dlatego tak ważne jest, aby w firmie była osoba odpowiedzialna stricte za intranet, która zadba o:
To, na co jesteśmy nastawieni jako projektanci czy twórcy, to zazwyczaj obwinianie użytkowników. Ktoś nie umie kliknąć, nie wie, jak przewinąć stronę, ma złe urządzenie. Ale każdy zajmujący się chociaż trochę UX-em zwróci Ci uwagę, że ta droga prowadzi donikąd.
Co z tego, że zrzucimy winę na kogoś, że znowu nie potrafi znaleźć czegoś w firmowym intranecie? Nie spowoduje to automatycznie, że następnym razem znajdzie to, czego będzie szukać. Będzie gorzej – wywoła to nic innego jak niechęć do korzystania z intranetu.
Zastanówmy się, dlaczego pracownik ma problem ze znalezieniem dokumentu in the first place.
Może jest on umieszczony w nieintuicyjnym miejscu? A może problem sięga głębiej, do braku odpowiedniej adopcji i przeszkolenia naszych użytkowników z dostępnego narzędzia?
Zachęcam do przyglądania się problemom w organizacjach z lotu ptaka, bo często przyczyna nie jest bezpośrednia.
Nie byłby to artykuł poświęcony zagadnieniom UX-owym bez wspomnienia o jeszcze jednym ważnym fakcie. Tak, to nie clickbait. Ludzie nie czytają, Twoi pracownicy również. Powtarzam! Ludzie nie czytają (tak, wiem – a jakoś tu jesteś i to czytasz 😉). Ba – nie mówiąc już o tym, że nie pamiętają wielu podstawowych informacji – przynajmniej według Twojej hierarchii wartości.
Zaakceptuj to, że użytkownicy nie chcą czytać i raczej nigdy nie zaczną czytać. Oczywiście tyczy się to treści np. w intranecie czy na stronie www, a nie książek. Trudno więc dziwić się, że pracownicy nie wiedzą, gdzie jest jakiś dokument, albo nie są na bieżąco z ważnymi informacjami z życia firmy, jeżeli są one ukryte poniżej ścian tekstu. W swojej codziennej pracy mają już przecież wystarczającą ilość materiałów, przez które muszą przebrnąć – nie dokładaj im obowiązków.
Dlatego, uzupełniając treści do intranetu firmowego:
Przekazanie ważnych informacji w skróconej, przyciągającej wzrok formie, to podstawa. Przyda się szczególnie dla tych, którzy nigdy nie doczytają nowego komunikatu zarządu do końca… 😉
Spersonalizowane treści, responsywny design oraz angażujące interakcje to tylko podstawy, które pozwalają stworzyć przestrzeń cyfrową wspierającą produktywność i satysfakcję pracowników.
Jeśli chcesz przekonać się, jak to może wyglądać w praktyce – daj nam znać już dziś, a przygotujemy dla Twojej firmy intranet na miarę potrzeb użytkowników.
Maria to miłośniczka dobrego cyfrowego designu. Interesuje się projektowaniem produktów oraz usług w sposób zorientowany na człowieka. Lubi podchodzić do wyzwań interdyscyplinarnie i pracować w różnorodnych zespołach. Aktualnie w Supremo zajmuje się analizą wymagań, rozwojem, a także wdrażaniem rozwiązań Microsoft wspierających użytkowników w ich środowisku pracy, w tym np. intranetów SharePoint Online. Dodatkowo prowadzi warsztaty biznesowe i produktowe.
Intranet to kluczowe narzędzie w komunikacji wewnętrznej. Odgrywa więc ważną rolę w wielu organizacjach – niezależnie od ich wielkości. Aby jednak był naprawdę wartościowym rozwiązaniem, musi być przyjazny dla użytkowników i intuicyjny w obsłudze.
Chcesz, aby intranet stał się rozwiązaniem, które wspiera Twoich pracowników i ułatwia im codzienną pracę? Kluczem do osiągnięcia tego celu jest wykorzystanie zasad User Experience (UX) oraz Human-Centered Design (HCD).
Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
• jak zastosować dobre zasady w praktyce, aby stworzyć intranet, który nie tylko spełni oczekiwania użytkowników, ale także stanie się nieodzownym elementem codziennej pracy,
• jakie są kluczowe wytyczne, w tym np.: spersonalizowane treści, responsywny design oraz angażujące interakcje, pozwalające stworzyć przestrzeń cyfrową wspierającą produktywność i satysfakcję pracowników.
Zapraszam do lektury i odkrywania, jak stworzyć intranet będący prawdziwym sercem Twojej firmy!
Zasady UX skupiają się na potrzebach użytkowników. Dążą do stworzenia produktów, które są nie tylko funkcjonalne, ale także wygodne i przyjemne w użyciu.
Natomiast HCD stawia ludzi w centrum procesu projektowania. Uwzględniaj ich doświadczenia, cele i potrzeby na każdym etapie tworzenia rozwiązania.
Przede wszystkim warto przypomnieć, że Microsoft SharePoint ,,sam” dba o to, aby wiele elementów intranetu było przyjazne użytkownikom.
Jest to poniekąd związane z tym, że zmiany wyglądu witryny „postawionej” na SharePoint są ograniczone. Tak, spotyka się to z dużym niezadowoleniem, ale jest to zupełne… niedocenienie zamysłu tejże usługi! Paradoksalnie, brak dostępności wielu opcji wpływających na design w intranecie SharePoint, umożliwia łatwiejsze zarządzanie witrynami – a więc i Twoim intranetem firmowym.
Dlaczego tak się dzieje?
Web Party od Microsoft, takie jak Obraz, pozwalają w panelu konfiguracyjnym na dostosowanie ich do użytkowników ze szczególnymi potrzebami. Przykładowo – można dodać tam tekst alternatywny pod czytniki ekranów.
Co więcej, dzięki domyślnym stylom tekstu w SharePoint, np. nagłówkom, możemy spełnić nie tylko wytyczne dostępności, ale również ułatwić poruszanie się po intranecie, upraszczając skanowanie strony wzrokiem.
Możliwość wybrania tylko kilku kolorów fontów w intranecie jest celowym zabiegiem Microsoft. Podobnie wygląda sytuacja z kolorami sekcji i kolorami Web Partów. Zmienne kolorystyczne, mające przypisane konkretne barwy w domyślnych motywach SharePoint, są dobrane tak, aby spełniać wymagania związane z odpowiednią wartością kontrastu na stronach.
Ponadto zasada ograniczonego wyboru sprawia, że gdy w organizacji jest wielu redaktorów tworzących treści do intranetu, ich materiały nie będą od siebie mocno odbiegały stylem. Oczywiście pewne różnice mogą się pojawić, dlatego aby ograniczyć możliwe ,,rozjazdy”, warto korzystać z szablonów.
Wypracowanie szablonów stron dla poszczególnych rodzajów treści jest bardzo dobrym rozwiązaniem.
Sprawia, że content o zbliżonej tematyce zostanie zaprezentowany w podobny sposób. Będzie nie tylko dobrze wyglądać wizualnie, ale stanie się również wskazówką dla użytkowników. Nauczą się bowiem rozpoznawać po stylu, czego dotyczą wiadomości – np. czy jest to poważny komunikat, nowa instrukcja, czy też luźny wpis o wydarzeniach w firmie.
Pracownicy w intranecie firmowym muszą czuć się jak u siebie. Dlatego kolejnym ważnym aspektem jest personalizacja Twojego Intranetu firmowego. Bez tego ani rusz!
Intranet ma z zasady budzić pozytywne emocje, bo to one wpływają na odbiór narzędzi oraz usług i decydują o częstotliwości ich wykorzystywania. Dlatego SharePoint nie może być czystą kartą wypełnioną zdjęciami ze stocka.
Użytkownicy, którzy zobaczą treści dostosowane do ich zainteresowań związanych z pracą, chętniej nawiążą interakcję z aplikacją lub stroną. To docelowo prowadzi do dłuższego czasu spędzonego w intranecie oraz większej liczby powrotów do „źródła prawdy”. A właśnie na tym nam zależy w Supremo, budując dla klientów firmowe intranety z wykorzystaniem Microsoft SharePoint Online.
Jak więc dobrze dopasować firmowy intranet?
Nada indywidualności Twojemu intranetowi i sprawi, że będzie on wyglądał jak miejsce powiązane z marką oraz firmą.
Wgranie specjalnego szablonu jest proste i możliwe dzięki programowi PowerShell – więcej o tym możesz przeczytać na tym blogu.
Ważne: upewnij się, czy wybrane kolory spoza domyślnej palety spełniają zasady kontrastu. Microsoft zadbał więc o dostęp do bezpłatnego narzędzia Fluent UI Theme Designer pomagającego w sprawdzeniu zgodności kontrastu:
Narzędzie automatycznie utworzy specjalny kod. W łatwy sposób możesz go skopiować i wkleić do programu PowerShell, a następnie dodać motyw. Do podstawowych zmiennych kolorystycznych w SharePoint od razu będą dopisane konkretne barwy.
Pamiętaj jednak o zasadzie – co za dużo, to niezdrowo. Nigdy nie usatysfakcjonujesz wszystkich pracowników. W pewnym momencie trzeba po prostu powiedzieć dość – zanim podstrony w intranecie przerodzą się w… pstrokate drzewko choinkowe. 😉
Czy to te pochodzące z profesjonalnych sesji, czy z luźnych integracji.
Badania udowadniają, że ludzkie twarze przyciągają wzrok ludzi przeglądających strony. Fotografie uśmiechniętych osób łatwo wzbudzają pozytywne emocje. U odwiedzających intranet mogą przywołać więc miłe wspomnienia ze wspólnych chwil z życia firmy.
Wniosek? Zdjęcia Twoich ludzi pomogą ,,zatrzymać” użytkowników przy danej informacji, zwracając uwagę na dany komunikat. Pamiętaj oczywiście o odpowiednim dobieraniu fotografii do tematyki artykułu, wpisu itd.
Jeżeli w firmowym CI (Corporate Identity) dozwolone jest stosowanie konkretnego zestawu ikon czy też grafik, można ich używać w Intranecie poprzez dodanie do poszczególnych Web Partów. Warto pamiętać, aby ikony jasno sugerowały to, co się za nimi kryje.
W Supremo witamy naszych pracowników oraz współpracowników codziennie, gdy wejdą na stronę główną intranetu. Udało nam się to dzięki stworzeniu prostego, customowego Web Partu.
To, co jeszcze bardzo sobie w Supremo cenimy, to… urodziny! Dlatego w Intranecie bazującym na SharePoint Online znajduje się Web Part ze świętami osób z firmy. Pozwala na dodanie sobie przypomnienia w kalendarzu, a także na bezpośrednie złożenie życzeń na czacie w Teams. A co najważniejsze: daje 100% szansy na „rozliczenie” tych solenizantów i solenizantek, którzy nie przynieśli do firmy w urodziny nic słodkiego. 😜
Zadbaj o to, aby tone of voice był dostosowany do kultury organizacji i nie odstawał od codzienności w przedsiębiorstwie.
Pamiętaj, do kogo piszesz! Są to przecież osoby z Twojej organizacji, które widzisz i słyszysz na co dzień. Nie twórz więc przydługich epopei czy też bardzo poważnych wpisów, jeżeli znacząco odbiegają one od tego, jak komunikujesz się z ludźmi w firmie – czy to na spotkaniach, czy w mailach.
„Nie wiem, co mam jeszcze dodać do intranetu” – więc zapytaj. Kogo? Swoich użytkowników oczywiście!
Poniżej zebrałam dla Ciebie „przypominajki” w kontekście planowania treści i obsługi intranetu firmowego SharePoint.
Ta kwestia jest o tyle problematyczna, że to, co ludzie deklarują, nie zawsze jest tym, co tak naprawdę robią… Jednak prosty, półgodzinny test użyteczności może dać Ci więcej informacji o stanie intranetu od kilkudziesięciu odpowiedzi na przydługą ankietę.
Parafrazując Steve Kruga – eksperta od użyteczności i doświadczeń użytkowników: nie ma czegoś takiego, jak źle przeprowadzony test użyteczności – jest za to masa źle zaprojektowanych narzędzi i aplikacji.
Poniżej pozostawiam Ci kilka wiarygodnych źródeł, gdzie możesz dowiedzieć się, jak taki test przeprowadzić. 😊
Jak czujesz się, gdy ktoś po raz setny pyta Cię o to samo? Stawiam, że od razu nasuwa Ci się kilka niecenzuralnych odpowiedzi. Tak samo jest właśnie z intranetem.
Jeśli pada pytanie: „Gdzie mam to znaleźć?”, od razu pojawia się: „Przecież to wszystko jest w naszym intranecie!”. Jednak to, że coś/gdzieś/kiedyś zostało umieszczone, nie oznacza, że na zawsze stało widoczne i łatwe do znalezienia. Ten problem najczęściej występuje, gdy intranet się rozrasta. To znany cykl „życia” rozwijanego narzędzia czy projektu.
Pewnie znasz tę sytuację: na początku na wszystko masz pomysł i szczegółowy plan, ale wraz z przybywaniem osób oraz materiałów (w przypadku intranetu stron, dokumentów, plików), zaczyna się robić spory bałagan.
Dlatego tak ważne jest, aby w firmie była osoba odpowiedzialna stricte za intranet, która zadba o:
To, na co jesteśmy nastawieni jako projektanci czy twórcy, to zazwyczaj obwinianie użytkowników. Ktoś nie umie kliknąć, nie wie, jak przewinąć stronę, ma złe urządzenie. Ale każdy zajmujący się chociaż trochę UX-em zwróci Ci uwagę, że ta droga prowadzi donikąd.
Co z tego, że zrzucimy winę na kogoś, że znowu nie potrafi znaleźć czegoś w firmowym intranecie? Nie spowoduje to automatycznie, że następnym razem znajdzie to, czego będzie szukać. Będzie gorzej – wywoła to nic innego jak niechęć do korzystania z intranetu.
Zastanówmy się, dlaczego pracownik ma problem ze znalezieniem dokumentu in the first place.
Może jest on umieszczony w nieintuicyjnym miejscu? A może problem sięga głębiej, do braku odpowiedniej adopcji i przeszkolenia naszych użytkowników z dostępnego narzędzia?
Zachęcam do przyglądania się problemom w organizacjach z lotu ptaka, bo często przyczyna nie jest bezpośrednia.
Nie byłby to artykuł poświęcony zagadnieniom UX-owym bez wspomnienia o jeszcze jednym ważnym fakcie. Tak, to nie clickbait. Ludzie nie czytają, Twoi pracownicy również. Powtarzam! Ludzie nie czytają (tak, wiem – a jakoś tu jesteś i to czytasz 😉). Ba – nie mówiąc już o tym, że nie pamiętają wielu podstawowych informacji – przynajmniej według Twojej hierarchii wartości.
Zaakceptuj to, że użytkownicy nie chcą czytać i raczej nigdy nie zaczną czytać. Oczywiście tyczy się to treści np. w intranecie czy na stronie www, a nie książek. Trudno więc dziwić się, że pracownicy nie wiedzą, gdzie jest jakiś dokument, albo nie są na bieżąco z ważnymi informacjami z życia firmy, jeżeli są one ukryte poniżej ścian tekstu. W swojej codziennej pracy mają już przecież wystarczającą ilość materiałów, przez które muszą przebrnąć – nie dokładaj im obowiązków.
Dlatego, uzupełniając treści do intranetu firmowego:
Przekazanie ważnych informacji w skróconej, przyciągającej wzrok formie, to podstawa. Przyda się szczególnie dla tych, którzy nigdy nie doczytają nowego komunikatu zarządu do końca… 😉
Spersonalizowane treści, responsywny design oraz angażujące interakcje to tylko podstawy, które pozwalają stworzyć przestrzeń cyfrową wspierającą produktywność i satysfakcję pracowników.
Jeśli chcesz przekonać się, jak to może wyglądać w praktyce – daj nam znać już dziś, a przygotujemy dla Twojej firmy intranet na miarę potrzeb użytkowników.
Maria to miłośniczka dobrego cyfrowego designu. Interesuje się projektowaniem produktów oraz usług w sposób zorientowany na człowieka. Lubi podchodzić do wyzwań interdyscyplinarnie i pracować w różnorodnych zespołach. Aktualnie w Supremo zajmuje się analizą wymagań, rozwojem, a także wdrażaniem rozwiązań Microsoft wspierających użytkowników w ich środowisku pracy, w tym np. intranetów SharePoint Online. Dodatkowo prowadzi warsztaty biznesowe i produktowe.