Jak stworzyć intranet SharePoint przyjazny użytkownikom?

Maria Szumlewicz
8 min czytania
11.9.2024
Maria Szumlewicz
Business Applications Specialist
Supremo
Maria to miłośniczka dobrego cyfrowego designu. Interesuje się projektowaniem produktów oraz usług w sposób zorientowany na człowieka. Lubi podchodzić do wyzwań interdyscyplinarnie i pracować w różnorodnych zespołach. Aktualnie w Supremo zajmuje się analizą wymagań, rozwojem, a także wdrażaniem rozwiązań Microsoft wspierających użytkowników w ich środowisku pracy, w tym np. intranetów SharePoint Online. Dodatkowo prowadzi warsztaty biznesowe i produktowe.

Jak stworzyć intranet SharePoint przyjazny użytkownikom?

Maria Szumlewicz
Business Applications Specialist
Supremo
8 min czytania
11.9.2024

Intranet to kluczowe narzędzie w komunikacji wewnętrznej. Odgrywa więc ważną rolę w wielu organizacjach – niezależnie od ich wielkości. Aby jednak był naprawdę wartościowym rozwiązaniem, musi być przyjazny dla użytkowników i intuicyjny w obsłudze.

Chcesz, aby intranet stał się rozwiązaniem, które wspiera Twoich pracowników i ułatwia im codzienną pracę? Kluczem do osiągnięcia tego celu jest wykorzystanie zasad User Experience (UX) oraz Human-Centered Design (HCD).

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

• jak zastosować dobre zasady w praktyce, aby stworzyć intranet, który nie tylko spełni oczekiwania użytkowników, ale także stanie się nieodzownym elementem codziennej pracy,
• jakie są kluczowe wytyczne, w tym np.: spersonalizowane treści, responsywny design oraz angażujące interakcje, pozwalające stworzyć przestrzeń cyfrową wspierającą produktywność i satysfakcję pracowników.

Zapraszam do lektury i odkrywania, jak stworzyć intranet będący prawdziwym sercem Twojej firmy!


UX i HCD – podstawowe pojęcia w projektowaniu intranetu SharePoint

Zasady UX skupiają się na potrzebach użytkowników. Dążą do stworzenia produktów, które są nie tylko funkcjonalne, ale także wygodne i przyjemne w użyciu.

Natomiast HCD stawia ludzi w centrum procesu projektowania. Uwzględniaj ich doświadczenia, cele i potrzeby na każdym etapie tworzenia rozwiązania.

Tworzenie intranetu z Microsoft – skorzystaj z tego, co jest już dostępne

Przede wszystkim warto przypomnieć, że Microsoft SharePoint ,,sam” dba o to, aby wiele elementów intranetu było przyjazne użytkownikom.

Jest to poniekąd związane z tym, że zmiany wyglądu witryny „postawionej” na SharePoint są ograniczone. Tak, spotyka się to z dużym niezadowoleniem, ale jest to zupełne… niedocenienie zamysłu tejże usługi! Paradoksalnie, brak dostępności wielu opcji wpływających na design w intranecie SharePoint, umożliwia łatwiejsze zarządzanie witrynami – a więc i Twoim intranetem firmowym.

Dlaczego tak się dzieje?

  1. Korzystanie z natywnych komponentów SharePoint Online – tzw. Web Partów – sprawia, że nie trzeba martwić się o ich aktualizację oraz responsywność witryn czy stron.
  2. Microsoft, aktualizując swój design system, automatycznie zadba o zaktualizowanie Web Partów zgodnie z nowymi wytycznymi.
  3. Ponadto dzięki temu „przypilnuje”, aby witryny i strony dostosowywały się do różnych urządzeń czy też rozdzielczości ekranu.
  4. Oznacza to, że treści i elementy interfejsu będą skalowane i układane w taki sposób, aby zapewnić optymalne doświadczenie użytkownika. Niezależnie od tego, czy korzysta on z komputera, tabletu, czy urządzenia mobilnego.

Web Party od Microsoft, takie jak Obraz, pozwalają w panelu konfiguracyjnym na dostosowanie ich do użytkowników ze szczególnymi potrzebami. Przykładowo – można dodać tam tekst alternatywny pod czytniki ekranów.

Co więcej, dzięki domyślnym stylom tekstu w SharePoint, np. nagłówkom, możemy spełnić nie tylko wytyczne dostępności, ale również ułatwić poruszanie się po intranecie, upraszczając skanowanie strony wzrokiem.

UX, a wdrożenie intranetu SharePoint Online

Możliwość wybrania tylko kilku kolorów fontów w intranecie jest celowym zabiegiem Microsoft. Podobnie wygląda sytuacja z kolorami sekcji i kolorami Web Partów. Zmienne kolorystyczne, mające przypisane konkretne barwy w domyślnych motywach SharePoint, są dobrane tak, aby spełniać wymagania związane z odpowiednią wartością kontrastu na stronach.

Ponadto zasada ograniczonego wyboru sprawia, że gdy w organizacji jest wielu redaktorów tworzących treści do intranetu, ich materiały nie będą od siebie mocno odbiegały stylem. Oczywiście pewne różnice mogą się pojawić, dlatego aby ograniczyć możliwe ,,rozjazdy”, warto korzystać z szablonów.

Wypracowanie szablonów stron dla poszczególnych rodzajów treści jest bardzo dobrym rozwiązaniem.

Sprawia, że content o zbliżonej tematyce zostanie zaprezentowany w podobny sposób. Będzie nie tylko dobrze wyglądać wizualnie, ale stanie się również wskazówką dla użytkowników. Nauczą się bowiem rozpoznawać po stylu, czego dotyczą wiadomości – np. czy jest to poważny komunikat, nowa instrukcja, czy też luźny wpis o wydarzeniach w firmie.

Jak spersonalizować firmowe źródło prawdy, czyli intranet?

Pracownicy w intranecie firmowym muszą czuć się jak u siebie. Dlatego kolejnym ważnym aspektem jest personalizacja Twojego Intranetu firmowego. Bez tego ani rusz!

Intranet ma z zasady budzić pozytywne emocje, bo to one wpływają na odbiór narzędzi oraz usług i decydują o częstotliwości ich wykorzystywania. Dlatego SharePoint nie może być czystą kartą wypełnioną zdjęciami ze stocka.

Użytkownicy, którzy zobaczą treści dostosowane do ich zainteresowań związanych z pracą, chętniej nawiążą interakcję z aplikacją lub stroną. To docelowo prowadzi do dłuższego czasu spędzonego w intranecie oraz większej liczby powrotów do „źródła prawdy”. A właśnie na tym nam zależy w Supremo, budując dla klientów firmowe intranety z wykorzystaniem Microsoft SharePoint Online.

Jak więc dobrze dopasować firmowy intranet?

Customowy motyw kolorystyczny intranetu zgodny z brandbookiem

Nada indywidualności Twojemu intranetowi i sprawi, że będzie on wyglądał jak miejsce powiązane z marką oraz firmą.

Wgranie specjalnego szablonu jest proste i możliwe dzięki programowi PowerShell – więcej o tym możesz przeczytać na tym blogu.

Ważne: upewnij się, czy wybrane kolory spoza domyślnej palety spełniają zasady kontrastu. Microsoft zadbał więc o dostęp do bezpłatnego narzędzia Fluent UI Theme Designer pomagającego w sprawdzeniu zgodności kontrastu:

  • zwizualizuje ono wygląd części komponentów w danej barwie,
  • dodatkowo pokaże odcienie będące pochodną wybranych kolorów po wgraniu motywu do intranetu SharePoint.

Narzędzie automatycznie utworzy specjalny kod. W łatwy sposób możesz go skopiować i wkleić do programu PowerShell, a następnie dodać motyw. Do podstawowych zmiennych kolorystycznych w SharePoint od razu będą dopisane konkretne barwy.

Pamiętaj jednak o zasadzie – co za dużo, to niezdrowo. Nigdy nie usatysfakcjonujesz wszystkich pracowników. W pewnym momencie trzeba po prostu powiedzieć dość – zanim podstrony w intranecie przerodzą się w… pstrokate drzewko choinkowe. 😉

Zdjęcia pracowników w intranecie to podstawa

Czy to te pochodzące z profesjonalnych sesji, czy z luźnych integracji.

Badania udowadniają, że ludzkie twarze przyciągają wzrok ludzi przeglądających strony. Fotografie uśmiechniętych osób łatwo wzbudzają pozytywne emocje. U odwiedzających intranet mogą przywołać więc miłe wspomnienia ze wspólnych chwil z życia firmy.

Wniosek? Zdjęcia Twoich ludzi pomogą ,,zatrzymać” użytkowników przy danej informacji, zwracając uwagę na dany komunikat. Pamiętaj oczywiście o odpowiednim dobieraniu fotografii do tematyki artykułu, wpisu itd.

Stosuj grafiki i ikony w intranecie SharePoint

Jeżeli w firmowym CI (Corporate Identity) dozwolone jest stosowanie konkretnego zestawu ikon czy też grafik, można ich używać w Intranecie poprzez dodanie do poszczególnych Web Partów. Warto pamiętać, aby ikony jasno sugerowały to, co się za nimi kryje.

W intranecie zadbaj o ludzi również i małymi gestami

W Supremo witamy naszych pracowników oraz współpracowników codziennie, gdy wejdą na stronę główną intranetu. Udało nam się to dzięki stworzeniu prostego, customowego Web Partu.

To, co jeszcze bardzo sobie w Supremo cenimy, to… urodziny! Dlatego w Intranecie bazującym na SharePoint Online znajduje się Web Part ze świętami osób z firmy. Pozwala na dodanie sobie przypomnienia w kalendarzu, a także na bezpośrednie złożenie życzeń na czacie w Teams. A co najważniejsze: daje 100% szansy na „rozliczenie” tych solenizantów i solenizantek, którzy nie przynieśli do firmy w urodziny nic słodkiego. 😜

Dopasuj tone of voice firmy w intranecie firmowym

Zadbaj o to, aby tone of voice był dostosowany do kultury organizacji i nie odstawał od codzienności w przedsiębiorstwie.

Pamiętaj, do kogo piszesz! Są to przecież osoby z Twojej organizacji, które widzisz i słyszysz na co dzień. Nie twórz więc przydługich epopei czy też bardzo poważnych wpisów, jeżeli znacząco odbiegają one od tego, jak komunikujesz się z ludźmi w firmie – czy to na spotkaniach, czy w mailach.

Codzienna obsługa intranetu – o czym warto pamiętać?

„Nie wiem, co mam jeszcze dodać do intranetu” – więc zapytaj. Kogo? Swoich użytkowników oczywiście!

Poniżej zebrałam dla Ciebie „przypominajki” w kontekście planowania treści i obsługi intranetu firmowego SharePoint.

  1. Przede wszystkim pamiętaj o najważniejszej zasadzie – to nie Ty jesteś użytkownikiem. To, co wydaje Ci się przydatne, może znacząco różnić się od potrzeb użytkowników korzystających z intranetu.
  2. Zapytaj pracowników, jakie dokumenty i informacje są dla nich ważne: czego nigdy nie mogą znaleźć, jakie linki do źródeł wewnętrznych i zewnętrznych są dla nich wartościowe.
  3. Nie bój się także eksperymentować. Zawsze możesz coś usunąć, albo nawet przywrócić poprzednią wersję strony w Intranecie. Mały niewypał, zawsze może zostać poprawiony.
  4. Regularnie zbieraj feedback dotyczący Twojego intranetu.
5 bezpłatnych, praktycznych prelekcji z ekspertami od komunikacji wewnętrznej. Sprawdź już dziś!

Badaj potrzeby użytkowników intranetu firmowego

Ta kwestia jest o tyle problematyczna, że to, co ludzie deklarują, nie zawsze jest tym, co tak naprawdę robią… Jednak prosty, półgodzinny test użyteczności może dać Ci więcej informacji o stanie intranetu od kilkudziesięciu odpowiedzi na przydługą ankietę.

Parafrazując Steve Kruga – eksperta  od użyteczności i doświadczeń użytkowników: nie ma czegoś takiego, jak źle przeprowadzony test użyteczności – jest za to masa źle zaprojektowanych narzędzi i aplikacji.

Poniżej pozostawiam Ci kilka wiarygodnych źródeł, gdzie możesz dowiedzieć się, jak taki test przeprowadzić. 😊

Z intranetu, no bo skąd

Jak czujesz się, gdy ktoś po raz setny pyta Cię o to samo? Stawiam, że od razu nasuwa Ci się kilka niecenzuralnych odpowiedzi. Tak samo jest właśnie z intranetem.

Jeśli pada pytanie: „Gdzie mam to znaleźć?”, od razu pojawia się: „Przecież to wszystko jest w naszym intranecie!”. Jednak to, że coś/gdzieś/kiedyś zostało umieszczone, nie oznacza, że na zawsze stało widoczne i łatwe do znalezienia. Ten problem najczęściej występuje, gdy intranet się rozrasta. To znany cykl „życia” rozwijanego narzędzia czy projektu.

Pewnie znasz tę sytuację: na początku na wszystko masz pomysł i szczegółowy plan, ale wraz z przybywaniem osób oraz materiałów (w przypadku intranetu stron, dokumentów, plików), zaczyna się robić spory bałagan.

Dlatego tak ważne jest, aby w firmie była osoba odpowiedzialna stricte za intranet, która zadba o:

  • aktualność znajdujących się w nim dokumentów, wpisów i wiadomości,
  • wypracowane standardy w zakresie treści, stylu, spójności,
  • to, żeby wszystko trafiało w odpowiednie miejsce – by nie doprowadzić do sytuacji, w której np. w folderze Administracja znajdują się 3 wersje dokumentu z instrukcją o raportowaniu czasu pracy.

Wyjdź naprzeciw użytkownikowi intranetu firmowego

To, na co jesteśmy nastawieni jako projektanci czy twórcy, to zazwyczaj obwinianie użytkowników. Ktoś nie umie kliknąć, nie wie, jak przewinąć stronę, ma złe urządzenie. Ale każdy zajmujący się chociaż trochę UX-em zwróci Ci uwagę, że ta droga prowadzi donikąd.

Co z tego, że zrzucimy winę na kogoś, że znowu nie potrafi znaleźć czegoś w firmowym intranecie? Nie spowoduje to automatycznie, że następnym razem znajdzie to, czego będzie szukać. Będzie gorzej – wywoła to nic innego jak niechęć do korzystania z intranetu.

Zastanówmy się, dlaczego pracownik ma problem ze znalezieniem dokumentu in the first place.

Może jest on umieszczony w nieintuicyjnym miejscu? A może problem sięga głębiej, do braku odpowiedniej adopcji i przeszkolenia naszych użytkowników z dostępnego narzędzia?

Zachęcam do przyglądania się problemom w organizacjach z lotu ptaka, bo często przyczyna nie jest bezpośrednia.

Ludzie nie czytają – jak do nich dotrzeć?

Nie byłby to artykuł poświęcony zagadnieniom UX-owym bez wspomnienia o jeszcze jednym ważnym fakcie. Tak, to nie clickbait. Ludzie nie czytają, Twoi pracownicy również. Powtarzam! Ludzie nie czytają (tak, wiem – a jakoś tu jesteś i to czytasz 😉). Ba – nie mówiąc już o tym, że nie pamiętają wielu podstawowych informacji – przynajmniej według Twojej hierarchii wartości.

Zaakceptuj to, że użytkownicy nie chcą czytać i raczej nigdy nie zaczną czytać. Oczywiście tyczy się to treści np. w intranecie czy na stronie www, a nie książek. Trudno więc dziwić się, że pracownicy nie wiedzą, gdzie jest jakiś dokument, albo nie są na bieżąco z ważnymi informacjami z życia firmy, jeżeli są one ukryte poniżej ścian tekstu. W swojej codziennej pracy mają już przecież wystarczającą ilość materiałów, przez które muszą przebrnąć – nie dokładaj im obowiązków.

Dlatego, uzupełniając treści do intranetu firmowego:

  • używaj list punktowanych, list numerowanych oraz podsumowań,
  • miej na uwadze, że jeśli konieczne jest dodanie ciągłego tekstu, umieść go jak najniżej lub poniżej streszczenia danego wpisu,
  • posługuj się grafikami zwracającymi uwagę i zatrzymującymi na dłużej na stronie – takie materiały będą „pigułkami wiedzy”.

Przekazanie ważnych informacji w skróconej, przyciągającej wzrok formie, to podstawa. Przyda się szczególnie dla tych, którzy nigdy nie doczytają nowego komunikatu zarządu do końca… 😉

Intranet w środowisku Microsoft 365 to dobry biznesowy wybór

Spersonalizowane treści, responsywny design oraz angażujące interakcje to tylko podstawy, które pozwalają stworzyć przestrzeń cyfrową wspierającą produktywność i satysfakcję pracowników.

Jeśli chcesz przekonać się, jak to może wyglądać w praktyce – daj nam znać już dziś, a przygotujemy dla Twojej firmy intranet na miarę potrzeb użytkowników.

Zapoznaj się z naszą ofertą!

Maria Szumlewicz
Business Applications Specialist
Supremo

Maria to miłośniczka dobrego cyfrowego designu. Interesuje się projektowaniem produktów oraz usług w sposób zorientowany na człowieka. Lubi podchodzić do wyzwań interdyscyplinarnie i pracować w różnorodnych zespołach. Aktualnie w Supremo zajmuje się analizą wymagań, rozwojem, a także wdrażaniem rozwiązań Microsoft wspierających użytkowników w ich środowisku pracy, w tym np. intranetów SharePoint Online. Dodatkowo prowadzi warsztaty biznesowe i produktowe.

Jak stworzyć intranet SharePoint przyjazny użytkownikom?

Maria Szumlewicz
Business Applications Specialist
Supremo
8 min czytania
11.9.2024

Intranet to kluczowe narzędzie w komunikacji wewnętrznej. Odgrywa więc ważną rolę w wielu organizacjach – niezależnie od ich wielkości. Aby jednak był naprawdę wartościowym rozwiązaniem, musi być przyjazny dla użytkowników i intuicyjny w obsłudze.

Chcesz, aby intranet stał się rozwiązaniem, które wspiera Twoich pracowników i ułatwia im codzienną pracę? Kluczem do osiągnięcia tego celu jest wykorzystanie zasad User Experience (UX) oraz Human-Centered Design (HCD).

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

• jak zastosować dobre zasady w praktyce, aby stworzyć intranet, który nie tylko spełni oczekiwania użytkowników, ale także stanie się nieodzownym elementem codziennej pracy,
• jakie są kluczowe wytyczne, w tym np.: spersonalizowane treści, responsywny design oraz angażujące interakcje, pozwalające stworzyć przestrzeń cyfrową wspierającą produktywność i satysfakcję pracowników.

Zapraszam do lektury i odkrywania, jak stworzyć intranet będący prawdziwym sercem Twojej firmy!


UX i HCD – podstawowe pojęcia w projektowaniu intranetu SharePoint

Zasady UX skupiają się na potrzebach użytkowników. Dążą do stworzenia produktów, które są nie tylko funkcjonalne, ale także wygodne i przyjemne w użyciu.

Natomiast HCD stawia ludzi w centrum procesu projektowania. Uwzględniaj ich doświadczenia, cele i potrzeby na każdym etapie tworzenia rozwiązania.

Tworzenie intranetu z Microsoft – skorzystaj z tego, co jest już dostępne

Przede wszystkim warto przypomnieć, że Microsoft SharePoint ,,sam” dba o to, aby wiele elementów intranetu było przyjazne użytkownikom.

Jest to poniekąd związane z tym, że zmiany wyglądu witryny „postawionej” na SharePoint są ograniczone. Tak, spotyka się to z dużym niezadowoleniem, ale jest to zupełne… niedocenienie zamysłu tejże usługi! Paradoksalnie, brak dostępności wielu opcji wpływających na design w intranecie SharePoint, umożliwia łatwiejsze zarządzanie witrynami – a więc i Twoim intranetem firmowym.

Dlaczego tak się dzieje?

  1. Korzystanie z natywnych komponentów SharePoint Online – tzw. Web Partów – sprawia, że nie trzeba martwić się o ich aktualizację oraz responsywność witryn czy stron.
  2. Microsoft, aktualizując swój design system, automatycznie zadba o zaktualizowanie Web Partów zgodnie z nowymi wytycznymi.
  3. Ponadto dzięki temu „przypilnuje”, aby witryny i strony dostosowywały się do różnych urządzeń czy też rozdzielczości ekranu.
  4. Oznacza to, że treści i elementy interfejsu będą skalowane i układane w taki sposób, aby zapewnić optymalne doświadczenie użytkownika. Niezależnie od tego, czy korzysta on z komputera, tabletu, czy urządzenia mobilnego.

Web Party od Microsoft, takie jak Obraz, pozwalają w panelu konfiguracyjnym na dostosowanie ich do użytkowników ze szczególnymi potrzebami. Przykładowo – można dodać tam tekst alternatywny pod czytniki ekranów.

Co więcej, dzięki domyślnym stylom tekstu w SharePoint, np. nagłówkom, możemy spełnić nie tylko wytyczne dostępności, ale również ułatwić poruszanie się po intranecie, upraszczając skanowanie strony wzrokiem.

UX, a wdrożenie intranetu SharePoint Online

Możliwość wybrania tylko kilku kolorów fontów w intranecie jest celowym zabiegiem Microsoft. Podobnie wygląda sytuacja z kolorami sekcji i kolorami Web Partów. Zmienne kolorystyczne, mające przypisane konkretne barwy w domyślnych motywach SharePoint, są dobrane tak, aby spełniać wymagania związane z odpowiednią wartością kontrastu na stronach.

Ponadto zasada ograniczonego wyboru sprawia, że gdy w organizacji jest wielu redaktorów tworzących treści do intranetu, ich materiały nie będą od siebie mocno odbiegały stylem. Oczywiście pewne różnice mogą się pojawić, dlatego aby ograniczyć możliwe ,,rozjazdy”, warto korzystać z szablonów.

Wypracowanie szablonów stron dla poszczególnych rodzajów treści jest bardzo dobrym rozwiązaniem.

Sprawia, że content o zbliżonej tematyce zostanie zaprezentowany w podobny sposób. Będzie nie tylko dobrze wyglądać wizualnie, ale stanie się również wskazówką dla użytkowników. Nauczą się bowiem rozpoznawać po stylu, czego dotyczą wiadomości – np. czy jest to poważny komunikat, nowa instrukcja, czy też luźny wpis o wydarzeniach w firmie.

Jak spersonalizować firmowe źródło prawdy, czyli intranet?

Pracownicy w intranecie firmowym muszą czuć się jak u siebie. Dlatego kolejnym ważnym aspektem jest personalizacja Twojego Intranetu firmowego. Bez tego ani rusz!

Intranet ma z zasady budzić pozytywne emocje, bo to one wpływają na odbiór narzędzi oraz usług i decydują o częstotliwości ich wykorzystywania. Dlatego SharePoint nie może być czystą kartą wypełnioną zdjęciami ze stocka.

Użytkownicy, którzy zobaczą treści dostosowane do ich zainteresowań związanych z pracą, chętniej nawiążą interakcję z aplikacją lub stroną. To docelowo prowadzi do dłuższego czasu spędzonego w intranecie oraz większej liczby powrotów do „źródła prawdy”. A właśnie na tym nam zależy w Supremo, budując dla klientów firmowe intranety z wykorzystaniem Microsoft SharePoint Online.

Jak więc dobrze dopasować firmowy intranet?

Customowy motyw kolorystyczny intranetu zgodny z brandbookiem

Nada indywidualności Twojemu intranetowi i sprawi, że będzie on wyglądał jak miejsce powiązane z marką oraz firmą.

Wgranie specjalnego szablonu jest proste i możliwe dzięki programowi PowerShell – więcej o tym możesz przeczytać na tym blogu.

Ważne: upewnij się, czy wybrane kolory spoza domyślnej palety spełniają zasady kontrastu. Microsoft zadbał więc o dostęp do bezpłatnego narzędzia Fluent UI Theme Designer pomagającego w sprawdzeniu zgodności kontrastu:

  • zwizualizuje ono wygląd części komponentów w danej barwie,
  • dodatkowo pokaże odcienie będące pochodną wybranych kolorów po wgraniu motywu do intranetu SharePoint.

Narzędzie automatycznie utworzy specjalny kod. W łatwy sposób możesz go skopiować i wkleić do programu PowerShell, a następnie dodać motyw. Do podstawowych zmiennych kolorystycznych w SharePoint od razu będą dopisane konkretne barwy.

Pamiętaj jednak o zasadzie – co za dużo, to niezdrowo. Nigdy nie usatysfakcjonujesz wszystkich pracowników. W pewnym momencie trzeba po prostu powiedzieć dość – zanim podstrony w intranecie przerodzą się w… pstrokate drzewko choinkowe. 😉

Zdjęcia pracowników w intranecie to podstawa

Czy to te pochodzące z profesjonalnych sesji, czy z luźnych integracji.

Badania udowadniają, że ludzkie twarze przyciągają wzrok ludzi przeglądających strony. Fotografie uśmiechniętych osób łatwo wzbudzają pozytywne emocje. U odwiedzających intranet mogą przywołać więc miłe wspomnienia ze wspólnych chwil z życia firmy.

Wniosek? Zdjęcia Twoich ludzi pomogą ,,zatrzymać” użytkowników przy danej informacji, zwracając uwagę na dany komunikat. Pamiętaj oczywiście o odpowiednim dobieraniu fotografii do tematyki artykułu, wpisu itd.

Stosuj grafiki i ikony w intranecie SharePoint

Jeżeli w firmowym CI (Corporate Identity) dozwolone jest stosowanie konkretnego zestawu ikon czy też grafik, można ich używać w Intranecie poprzez dodanie do poszczególnych Web Partów. Warto pamiętać, aby ikony jasno sugerowały to, co się za nimi kryje.

W intranecie zadbaj o ludzi również i małymi gestami

W Supremo witamy naszych pracowników oraz współpracowników codziennie, gdy wejdą na stronę główną intranetu. Udało nam się to dzięki stworzeniu prostego, customowego Web Partu.

To, co jeszcze bardzo sobie w Supremo cenimy, to… urodziny! Dlatego w Intranecie bazującym na SharePoint Online znajduje się Web Part ze świętami osób z firmy. Pozwala na dodanie sobie przypomnienia w kalendarzu, a także na bezpośrednie złożenie życzeń na czacie w Teams. A co najważniejsze: daje 100% szansy na „rozliczenie” tych solenizantów i solenizantek, którzy nie przynieśli do firmy w urodziny nic słodkiego. 😜

Dopasuj tone of voice firmy w intranecie firmowym

Zadbaj o to, aby tone of voice był dostosowany do kultury organizacji i nie odstawał od codzienności w przedsiębiorstwie.

Pamiętaj, do kogo piszesz! Są to przecież osoby z Twojej organizacji, które widzisz i słyszysz na co dzień. Nie twórz więc przydługich epopei czy też bardzo poważnych wpisów, jeżeli znacząco odbiegają one od tego, jak komunikujesz się z ludźmi w firmie – czy to na spotkaniach, czy w mailach.

Codzienna obsługa intranetu – o czym warto pamiętać?

„Nie wiem, co mam jeszcze dodać do intranetu” – więc zapytaj. Kogo? Swoich użytkowników oczywiście!

Poniżej zebrałam dla Ciebie „przypominajki” w kontekście planowania treści i obsługi intranetu firmowego SharePoint.

  1. Przede wszystkim pamiętaj o najważniejszej zasadzie – to nie Ty jesteś użytkownikiem. To, co wydaje Ci się przydatne, może znacząco różnić się od potrzeb użytkowników korzystających z intranetu.
  2. Zapytaj pracowników, jakie dokumenty i informacje są dla nich ważne: czego nigdy nie mogą znaleźć, jakie linki do źródeł wewnętrznych i zewnętrznych są dla nich wartościowe.
  3. Nie bój się także eksperymentować. Zawsze możesz coś usunąć, albo nawet przywrócić poprzednią wersję strony w Intranecie. Mały niewypał, zawsze może zostać poprawiony.
  4. Regularnie zbieraj feedback dotyczący Twojego intranetu.
5 bezpłatnych, praktycznych prelekcji z ekspertami od komunikacji wewnętrznej. Sprawdź już dziś!

Badaj potrzeby użytkowników intranetu firmowego

Ta kwestia jest o tyle problematyczna, że to, co ludzie deklarują, nie zawsze jest tym, co tak naprawdę robią… Jednak prosty, półgodzinny test użyteczności może dać Ci więcej informacji o stanie intranetu od kilkudziesięciu odpowiedzi na przydługą ankietę.

Parafrazując Steve Kruga – eksperta  od użyteczności i doświadczeń użytkowników: nie ma czegoś takiego, jak źle przeprowadzony test użyteczności – jest za to masa źle zaprojektowanych narzędzi i aplikacji.

Poniżej pozostawiam Ci kilka wiarygodnych źródeł, gdzie możesz dowiedzieć się, jak taki test przeprowadzić. 😊

Z intranetu, no bo skąd

Jak czujesz się, gdy ktoś po raz setny pyta Cię o to samo? Stawiam, że od razu nasuwa Ci się kilka niecenzuralnych odpowiedzi. Tak samo jest właśnie z intranetem.

Jeśli pada pytanie: „Gdzie mam to znaleźć?”, od razu pojawia się: „Przecież to wszystko jest w naszym intranecie!”. Jednak to, że coś/gdzieś/kiedyś zostało umieszczone, nie oznacza, że na zawsze stało widoczne i łatwe do znalezienia. Ten problem najczęściej występuje, gdy intranet się rozrasta. To znany cykl „życia” rozwijanego narzędzia czy projektu.

Pewnie znasz tę sytuację: na początku na wszystko masz pomysł i szczegółowy plan, ale wraz z przybywaniem osób oraz materiałów (w przypadku intranetu stron, dokumentów, plików), zaczyna się robić spory bałagan.

Dlatego tak ważne jest, aby w firmie była osoba odpowiedzialna stricte za intranet, która zadba o:

  • aktualność znajdujących się w nim dokumentów, wpisów i wiadomości,
  • wypracowane standardy w zakresie treści, stylu, spójności,
  • to, żeby wszystko trafiało w odpowiednie miejsce – by nie doprowadzić do sytuacji, w której np. w folderze Administracja znajdują się 3 wersje dokumentu z instrukcją o raportowaniu czasu pracy.

Wyjdź naprzeciw użytkownikowi intranetu firmowego

To, na co jesteśmy nastawieni jako projektanci czy twórcy, to zazwyczaj obwinianie użytkowników. Ktoś nie umie kliknąć, nie wie, jak przewinąć stronę, ma złe urządzenie. Ale każdy zajmujący się chociaż trochę UX-em zwróci Ci uwagę, że ta droga prowadzi donikąd.

Co z tego, że zrzucimy winę na kogoś, że znowu nie potrafi znaleźć czegoś w firmowym intranecie? Nie spowoduje to automatycznie, że następnym razem znajdzie to, czego będzie szukać. Będzie gorzej – wywoła to nic innego jak niechęć do korzystania z intranetu.

Zastanówmy się, dlaczego pracownik ma problem ze znalezieniem dokumentu in the first place.

Może jest on umieszczony w nieintuicyjnym miejscu? A może problem sięga głębiej, do braku odpowiedniej adopcji i przeszkolenia naszych użytkowników z dostępnego narzędzia?

Zachęcam do przyglądania się problemom w organizacjach z lotu ptaka, bo często przyczyna nie jest bezpośrednia.

Ludzie nie czytają – jak do nich dotrzeć?

Nie byłby to artykuł poświęcony zagadnieniom UX-owym bez wspomnienia o jeszcze jednym ważnym fakcie. Tak, to nie clickbait. Ludzie nie czytają, Twoi pracownicy również. Powtarzam! Ludzie nie czytają (tak, wiem – a jakoś tu jesteś i to czytasz 😉). Ba – nie mówiąc już o tym, że nie pamiętają wielu podstawowych informacji – przynajmniej według Twojej hierarchii wartości.

Zaakceptuj to, że użytkownicy nie chcą czytać i raczej nigdy nie zaczną czytać. Oczywiście tyczy się to treści np. w intranecie czy na stronie www, a nie książek. Trudno więc dziwić się, że pracownicy nie wiedzą, gdzie jest jakiś dokument, albo nie są na bieżąco z ważnymi informacjami z życia firmy, jeżeli są one ukryte poniżej ścian tekstu. W swojej codziennej pracy mają już przecież wystarczającą ilość materiałów, przez które muszą przebrnąć – nie dokładaj im obowiązków.

Dlatego, uzupełniając treści do intranetu firmowego:

  • używaj list punktowanych, list numerowanych oraz podsumowań,
  • miej na uwadze, że jeśli konieczne jest dodanie ciągłego tekstu, umieść go jak najniżej lub poniżej streszczenia danego wpisu,
  • posługuj się grafikami zwracającymi uwagę i zatrzymującymi na dłużej na stronie – takie materiały będą „pigułkami wiedzy”.

Przekazanie ważnych informacji w skróconej, przyciągającej wzrok formie, to podstawa. Przyda się szczególnie dla tych, którzy nigdy nie doczytają nowego komunikatu zarządu do końca… 😉

Intranet w środowisku Microsoft 365 to dobry biznesowy wybór

Spersonalizowane treści, responsywny design oraz angażujące interakcje to tylko podstawy, które pozwalają stworzyć przestrzeń cyfrową wspierającą produktywność i satysfakcję pracowników.

Jeśli chcesz przekonać się, jak to może wyglądać w praktyce – daj nam znać już dziś, a przygotujemy dla Twojej firmy intranet na miarę potrzeb użytkowników.

Zapoznaj się z naszą ofertą!

Maria Szumlewicz
Business Applications Specialist
Supremo

Maria to miłośniczka dobrego cyfrowego designu. Interesuje się projektowaniem produktów oraz usług w sposób zorientowany na człowieka. Lubi podchodzić do wyzwań interdyscyplinarnie i pracować w różnorodnych zespołach. Aktualnie w Supremo zajmuje się analizą wymagań, rozwojem, a także wdrażaniem rozwiązań Microsoft wspierających użytkowników w ich środowisku pracy, w tym np. intranetów SharePoint Online. Dodatkowo prowadzi warsztaty biznesowe i produktowe.

Jak stworzyć intranet SharePoint przyjazny użytkownikom?

Maria Szumlewicz
Business Applications Specialist
Supremo
8 min czytania
11.9.2024

Intranet to kluczowe narzędzie w komunikacji wewnętrznej. Odgrywa więc ważną rolę w wielu organizacjach – niezależnie od ich wielkości. Aby jednak był naprawdę wartościowym rozwiązaniem, musi być przyjazny dla użytkowników i intuicyjny w obsłudze.

Chcesz, aby intranet stał się rozwiązaniem, które wspiera Twoich pracowników i ułatwia im codzienną pracę? Kluczem do osiągnięcia tego celu jest wykorzystanie zasad User Experience (UX) oraz Human-Centered Design (HCD).

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

• jak zastosować dobre zasady w praktyce, aby stworzyć intranet, który nie tylko spełni oczekiwania użytkowników, ale także stanie się nieodzownym elementem codziennej pracy,
• jakie są kluczowe wytyczne, w tym np.: spersonalizowane treści, responsywny design oraz angażujące interakcje, pozwalające stworzyć przestrzeń cyfrową wspierającą produktywność i satysfakcję pracowników.

Zapraszam do lektury i odkrywania, jak stworzyć intranet będący prawdziwym sercem Twojej firmy!


UX i HCD – podstawowe pojęcia w projektowaniu intranetu SharePoint

Zasady UX skupiają się na potrzebach użytkowników. Dążą do stworzenia produktów, które są nie tylko funkcjonalne, ale także wygodne i przyjemne w użyciu.

Natomiast HCD stawia ludzi w centrum procesu projektowania. Uwzględniaj ich doświadczenia, cele i potrzeby na każdym etapie tworzenia rozwiązania.

Tworzenie intranetu z Microsoft – skorzystaj z tego, co jest już dostępne

Przede wszystkim warto przypomnieć, że Microsoft SharePoint ,,sam” dba o to, aby wiele elementów intranetu było przyjazne użytkownikom.

Jest to poniekąd związane z tym, że zmiany wyglądu witryny „postawionej” na SharePoint są ograniczone. Tak, spotyka się to z dużym niezadowoleniem, ale jest to zupełne… niedocenienie zamysłu tejże usługi! Paradoksalnie, brak dostępności wielu opcji wpływających na design w intranecie SharePoint, umożliwia łatwiejsze zarządzanie witrynami – a więc i Twoim intranetem firmowym.

Dlaczego tak się dzieje?

  1. Korzystanie z natywnych komponentów SharePoint Online – tzw. Web Partów – sprawia, że nie trzeba martwić się o ich aktualizację oraz responsywność witryn czy stron.
  2. Microsoft, aktualizując swój design system, automatycznie zadba o zaktualizowanie Web Partów zgodnie z nowymi wytycznymi.
  3. Ponadto dzięki temu „przypilnuje”, aby witryny i strony dostosowywały się do różnych urządzeń czy też rozdzielczości ekranu.
  4. Oznacza to, że treści i elementy interfejsu będą skalowane i układane w taki sposób, aby zapewnić optymalne doświadczenie użytkownika. Niezależnie od tego, czy korzysta on z komputera, tabletu, czy urządzenia mobilnego.

Web Party od Microsoft, takie jak Obraz, pozwalają w panelu konfiguracyjnym na dostosowanie ich do użytkowników ze szczególnymi potrzebami. Przykładowo – można dodać tam tekst alternatywny pod czytniki ekranów.

Co więcej, dzięki domyślnym stylom tekstu w SharePoint, np. nagłówkom, możemy spełnić nie tylko wytyczne dostępności, ale również ułatwić poruszanie się po intranecie, upraszczając skanowanie strony wzrokiem.

UX, a wdrożenie intranetu SharePoint Online

Możliwość wybrania tylko kilku kolorów fontów w intranecie jest celowym zabiegiem Microsoft. Podobnie wygląda sytuacja z kolorami sekcji i kolorami Web Partów. Zmienne kolorystyczne, mające przypisane konkretne barwy w domyślnych motywach SharePoint, są dobrane tak, aby spełniać wymagania związane z odpowiednią wartością kontrastu na stronach.

Ponadto zasada ograniczonego wyboru sprawia, że gdy w organizacji jest wielu redaktorów tworzących treści do intranetu, ich materiały nie będą od siebie mocno odbiegały stylem. Oczywiście pewne różnice mogą się pojawić, dlatego aby ograniczyć możliwe ,,rozjazdy”, warto korzystać z szablonów.

Wypracowanie szablonów stron dla poszczególnych rodzajów treści jest bardzo dobrym rozwiązaniem.

Sprawia, że content o zbliżonej tematyce zostanie zaprezentowany w podobny sposób. Będzie nie tylko dobrze wyglądać wizualnie, ale stanie się również wskazówką dla użytkowników. Nauczą się bowiem rozpoznawać po stylu, czego dotyczą wiadomości – np. czy jest to poważny komunikat, nowa instrukcja, czy też luźny wpis o wydarzeniach w firmie.

Jak spersonalizować firmowe źródło prawdy, czyli intranet?

Pracownicy w intranecie firmowym muszą czuć się jak u siebie. Dlatego kolejnym ważnym aspektem jest personalizacja Twojego Intranetu firmowego. Bez tego ani rusz!

Intranet ma z zasady budzić pozytywne emocje, bo to one wpływają na odbiór narzędzi oraz usług i decydują o częstotliwości ich wykorzystywania. Dlatego SharePoint nie może być czystą kartą wypełnioną zdjęciami ze stocka.

Użytkownicy, którzy zobaczą treści dostosowane do ich zainteresowań związanych z pracą, chętniej nawiążą interakcję z aplikacją lub stroną. To docelowo prowadzi do dłuższego czasu spędzonego w intranecie oraz większej liczby powrotów do „źródła prawdy”. A właśnie na tym nam zależy w Supremo, budując dla klientów firmowe intranety z wykorzystaniem Microsoft SharePoint Online.

Jak więc dobrze dopasować firmowy intranet?

Customowy motyw kolorystyczny intranetu zgodny z brandbookiem

Nada indywidualności Twojemu intranetowi i sprawi, że będzie on wyglądał jak miejsce powiązane z marką oraz firmą.

Wgranie specjalnego szablonu jest proste i możliwe dzięki programowi PowerShell – więcej o tym możesz przeczytać na tym blogu.

Ważne: upewnij się, czy wybrane kolory spoza domyślnej palety spełniają zasady kontrastu. Microsoft zadbał więc o dostęp do bezpłatnego narzędzia Fluent UI Theme Designer pomagającego w sprawdzeniu zgodności kontrastu:

  • zwizualizuje ono wygląd części komponentów w danej barwie,
  • dodatkowo pokaże odcienie będące pochodną wybranych kolorów po wgraniu motywu do intranetu SharePoint.

Narzędzie automatycznie utworzy specjalny kod. W łatwy sposób możesz go skopiować i wkleić do programu PowerShell, a następnie dodać motyw. Do podstawowych zmiennych kolorystycznych w SharePoint od razu będą dopisane konkretne barwy.

Pamiętaj jednak o zasadzie – co za dużo, to niezdrowo. Nigdy nie usatysfakcjonujesz wszystkich pracowników. W pewnym momencie trzeba po prostu powiedzieć dość – zanim podstrony w intranecie przerodzą się w… pstrokate drzewko choinkowe. 😉

Zdjęcia pracowników w intranecie to podstawa

Czy to te pochodzące z profesjonalnych sesji, czy z luźnych integracji.

Badania udowadniają, że ludzkie twarze przyciągają wzrok ludzi przeglądających strony. Fotografie uśmiechniętych osób łatwo wzbudzają pozytywne emocje. U odwiedzających intranet mogą przywołać więc miłe wspomnienia ze wspólnych chwil z życia firmy.

Wniosek? Zdjęcia Twoich ludzi pomogą ,,zatrzymać” użytkowników przy danej informacji, zwracając uwagę na dany komunikat. Pamiętaj oczywiście o odpowiednim dobieraniu fotografii do tematyki artykułu, wpisu itd.

Stosuj grafiki i ikony w intranecie SharePoint

Jeżeli w firmowym CI (Corporate Identity) dozwolone jest stosowanie konkretnego zestawu ikon czy też grafik, można ich używać w Intranecie poprzez dodanie do poszczególnych Web Partów. Warto pamiętać, aby ikony jasno sugerowały to, co się za nimi kryje.

W intranecie zadbaj o ludzi również i małymi gestami

W Supremo witamy naszych pracowników oraz współpracowników codziennie, gdy wejdą na stronę główną intranetu. Udało nam się to dzięki stworzeniu prostego, customowego Web Partu.

To, co jeszcze bardzo sobie w Supremo cenimy, to… urodziny! Dlatego w Intranecie bazującym na SharePoint Online znajduje się Web Part ze świętami osób z firmy. Pozwala na dodanie sobie przypomnienia w kalendarzu, a także na bezpośrednie złożenie życzeń na czacie w Teams. A co najważniejsze: daje 100% szansy na „rozliczenie” tych solenizantów i solenizantek, którzy nie przynieśli do firmy w urodziny nic słodkiego. 😜

Dopasuj tone of voice firmy w intranecie firmowym

Zadbaj o to, aby tone of voice był dostosowany do kultury organizacji i nie odstawał od codzienności w przedsiębiorstwie.

Pamiętaj, do kogo piszesz! Są to przecież osoby z Twojej organizacji, które widzisz i słyszysz na co dzień. Nie twórz więc przydługich epopei czy też bardzo poważnych wpisów, jeżeli znacząco odbiegają one od tego, jak komunikujesz się z ludźmi w firmie – czy to na spotkaniach, czy w mailach.

Codzienna obsługa intranetu – o czym warto pamiętać?

„Nie wiem, co mam jeszcze dodać do intranetu” – więc zapytaj. Kogo? Swoich użytkowników oczywiście!

Poniżej zebrałam dla Ciebie „przypominajki” w kontekście planowania treści i obsługi intranetu firmowego SharePoint.

  1. Przede wszystkim pamiętaj o najważniejszej zasadzie – to nie Ty jesteś użytkownikiem. To, co wydaje Ci się przydatne, może znacząco różnić się od potrzeb użytkowników korzystających z intranetu.
  2. Zapytaj pracowników, jakie dokumenty i informacje są dla nich ważne: czego nigdy nie mogą znaleźć, jakie linki do źródeł wewnętrznych i zewnętrznych są dla nich wartościowe.
  3. Nie bój się także eksperymentować. Zawsze możesz coś usunąć, albo nawet przywrócić poprzednią wersję strony w Intranecie. Mały niewypał, zawsze może zostać poprawiony.
  4. Regularnie zbieraj feedback dotyczący Twojego intranetu.
5 bezpłatnych, praktycznych prelekcji z ekspertami od komunikacji wewnętrznej. Sprawdź już dziś!

Badaj potrzeby użytkowników intranetu firmowego

Ta kwestia jest o tyle problematyczna, że to, co ludzie deklarują, nie zawsze jest tym, co tak naprawdę robią… Jednak prosty, półgodzinny test użyteczności może dać Ci więcej informacji o stanie intranetu od kilkudziesięciu odpowiedzi na przydługą ankietę.

Parafrazując Steve Kruga – eksperta  od użyteczności i doświadczeń użytkowników: nie ma czegoś takiego, jak źle przeprowadzony test użyteczności – jest za to masa źle zaprojektowanych narzędzi i aplikacji.

Poniżej pozostawiam Ci kilka wiarygodnych źródeł, gdzie możesz dowiedzieć się, jak taki test przeprowadzić. 😊

Z intranetu, no bo skąd

Jak czujesz się, gdy ktoś po raz setny pyta Cię o to samo? Stawiam, że od razu nasuwa Ci się kilka niecenzuralnych odpowiedzi. Tak samo jest właśnie z intranetem.

Jeśli pada pytanie: „Gdzie mam to znaleźć?”, od razu pojawia się: „Przecież to wszystko jest w naszym intranecie!”. Jednak to, że coś/gdzieś/kiedyś zostało umieszczone, nie oznacza, że na zawsze stało widoczne i łatwe do znalezienia. Ten problem najczęściej występuje, gdy intranet się rozrasta. To znany cykl „życia” rozwijanego narzędzia czy projektu.

Pewnie znasz tę sytuację: na początku na wszystko masz pomysł i szczegółowy plan, ale wraz z przybywaniem osób oraz materiałów (w przypadku intranetu stron, dokumentów, plików), zaczyna się robić spory bałagan.

Dlatego tak ważne jest, aby w firmie była osoba odpowiedzialna stricte za intranet, która zadba o:

  • aktualność znajdujących się w nim dokumentów, wpisów i wiadomości,
  • wypracowane standardy w zakresie treści, stylu, spójności,
  • to, żeby wszystko trafiało w odpowiednie miejsce – by nie doprowadzić do sytuacji, w której np. w folderze Administracja znajdują się 3 wersje dokumentu z instrukcją o raportowaniu czasu pracy.

Wyjdź naprzeciw użytkownikowi intranetu firmowego

To, na co jesteśmy nastawieni jako projektanci czy twórcy, to zazwyczaj obwinianie użytkowników. Ktoś nie umie kliknąć, nie wie, jak przewinąć stronę, ma złe urządzenie. Ale każdy zajmujący się chociaż trochę UX-em zwróci Ci uwagę, że ta droga prowadzi donikąd.

Co z tego, że zrzucimy winę na kogoś, że znowu nie potrafi znaleźć czegoś w firmowym intranecie? Nie spowoduje to automatycznie, że następnym razem znajdzie to, czego będzie szukać. Będzie gorzej – wywoła to nic innego jak niechęć do korzystania z intranetu.

Zastanówmy się, dlaczego pracownik ma problem ze znalezieniem dokumentu in the first place.

Może jest on umieszczony w nieintuicyjnym miejscu? A może problem sięga głębiej, do braku odpowiedniej adopcji i przeszkolenia naszych użytkowników z dostępnego narzędzia?

Zachęcam do przyglądania się problemom w organizacjach z lotu ptaka, bo często przyczyna nie jest bezpośrednia.

Ludzie nie czytają – jak do nich dotrzeć?

Nie byłby to artykuł poświęcony zagadnieniom UX-owym bez wspomnienia o jeszcze jednym ważnym fakcie. Tak, to nie clickbait. Ludzie nie czytają, Twoi pracownicy również. Powtarzam! Ludzie nie czytają (tak, wiem – a jakoś tu jesteś i to czytasz 😉). Ba – nie mówiąc już o tym, że nie pamiętają wielu podstawowych informacji – przynajmniej według Twojej hierarchii wartości.

Zaakceptuj to, że użytkownicy nie chcą czytać i raczej nigdy nie zaczną czytać. Oczywiście tyczy się to treści np. w intranecie czy na stronie www, a nie książek. Trudno więc dziwić się, że pracownicy nie wiedzą, gdzie jest jakiś dokument, albo nie są na bieżąco z ważnymi informacjami z życia firmy, jeżeli są one ukryte poniżej ścian tekstu. W swojej codziennej pracy mają już przecież wystarczającą ilość materiałów, przez które muszą przebrnąć – nie dokładaj im obowiązków.

Dlatego, uzupełniając treści do intranetu firmowego:

  • używaj list punktowanych, list numerowanych oraz podsumowań,
  • miej na uwadze, że jeśli konieczne jest dodanie ciągłego tekstu, umieść go jak najniżej lub poniżej streszczenia danego wpisu,
  • posługuj się grafikami zwracającymi uwagę i zatrzymującymi na dłużej na stronie – takie materiały będą „pigułkami wiedzy”.

Przekazanie ważnych informacji w skróconej, przyciągającej wzrok formie, to podstawa. Przyda się szczególnie dla tych, którzy nigdy nie doczytają nowego komunikatu zarządu do końca… 😉

Intranet w środowisku Microsoft 365 to dobry biznesowy wybór

Spersonalizowane treści, responsywny design oraz angażujące interakcje to tylko podstawy, które pozwalają stworzyć przestrzeń cyfrową wspierającą produktywność i satysfakcję pracowników.

Jeśli chcesz przekonać się, jak to może wyglądać w praktyce – daj nam znać już dziś, a przygotujemy dla Twojej firmy intranet na miarę potrzeb użytkowników.

Zapoznaj się z naszą ofertą!

Maria Szumlewicz
Business Applications Specialist
Supremo

Maria to miłośniczka dobrego cyfrowego designu. Interesuje się projektowaniem produktów oraz usług w sposób zorientowany na człowieka. Lubi podchodzić do wyzwań interdyscyplinarnie i pracować w różnorodnych zespołach. Aktualnie w Supremo zajmuje się analizą wymagań, rozwojem, a także wdrażaniem rozwiązań Microsoft wspierających użytkowników w ich środowisku pracy, w tym np. intranetów SharePoint Online. Dodatkowo prowadzi warsztaty biznesowe i produktowe.

Jak stworzyć intranet SharePoint przyjazny użytkownikom?

Maria Szumlewicz
Business Applications Specialist
Supremo
8 min czytania
11.9.2024

Intranet to kluczowe narzędzie w komunikacji wewnętrznej. Odgrywa więc ważną rolę w wielu organizacjach – niezależnie od ich wielkości. Aby jednak był naprawdę wartościowym rozwiązaniem, musi być przyjazny dla użytkowników i intuicyjny w obsłudze.

Chcesz, aby intranet stał się rozwiązaniem, które wspiera Twoich pracowników i ułatwia im codzienną pracę? Kluczem do osiągnięcia tego celu jest wykorzystanie zasad User Experience (UX) oraz Human-Centered Design (HCD).

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

• jak zastosować dobre zasady w praktyce, aby stworzyć intranet, który nie tylko spełni oczekiwania użytkowników, ale także stanie się nieodzownym elementem codziennej pracy,
• jakie są kluczowe wytyczne, w tym np.: spersonalizowane treści, responsywny design oraz angażujące interakcje, pozwalające stworzyć przestrzeń cyfrową wspierającą produktywność i satysfakcję pracowników.

Zapraszam do lektury i odkrywania, jak stworzyć intranet będący prawdziwym sercem Twojej firmy!


UX i HCD – podstawowe pojęcia w projektowaniu intranetu SharePoint

Zasady UX skupiają się na potrzebach użytkowników. Dążą do stworzenia produktów, które są nie tylko funkcjonalne, ale także wygodne i przyjemne w użyciu.

Natomiast HCD stawia ludzi w centrum procesu projektowania. Uwzględniaj ich doświadczenia, cele i potrzeby na każdym etapie tworzenia rozwiązania.

Tworzenie intranetu z Microsoft – skorzystaj z tego, co jest już dostępne

Przede wszystkim warto przypomnieć, że Microsoft SharePoint ,,sam” dba o to, aby wiele elementów intranetu było przyjazne użytkownikom.

Jest to poniekąd związane z tym, że zmiany wyglądu witryny „postawionej” na SharePoint są ograniczone. Tak, spotyka się to z dużym niezadowoleniem, ale jest to zupełne… niedocenienie zamysłu tejże usługi! Paradoksalnie, brak dostępności wielu opcji wpływających na design w intranecie SharePoint, umożliwia łatwiejsze zarządzanie witrynami – a więc i Twoim intranetem firmowym.

Dlaczego tak się dzieje?

  1. Korzystanie z natywnych komponentów SharePoint Online – tzw. Web Partów – sprawia, że nie trzeba martwić się o ich aktualizację oraz responsywność witryn czy stron.
  2. Microsoft, aktualizując swój design system, automatycznie zadba o zaktualizowanie Web Partów zgodnie z nowymi wytycznymi.
  3. Ponadto dzięki temu „przypilnuje”, aby witryny i strony dostosowywały się do różnych urządzeń czy też rozdzielczości ekranu.
  4. Oznacza to, że treści i elementy interfejsu będą skalowane i układane w taki sposób, aby zapewnić optymalne doświadczenie użytkownika. Niezależnie od tego, czy korzysta on z komputera, tabletu, czy urządzenia mobilnego.

Web Party od Microsoft, takie jak Obraz, pozwalają w panelu konfiguracyjnym na dostosowanie ich do użytkowników ze szczególnymi potrzebami. Przykładowo – można dodać tam tekst alternatywny pod czytniki ekranów.

Co więcej, dzięki domyślnym stylom tekstu w SharePoint, np. nagłówkom, możemy spełnić nie tylko wytyczne dostępności, ale również ułatwić poruszanie się po intranecie, upraszczając skanowanie strony wzrokiem.

UX, a wdrożenie intranetu SharePoint Online

Możliwość wybrania tylko kilku kolorów fontów w intranecie jest celowym zabiegiem Microsoft. Podobnie wygląda sytuacja z kolorami sekcji i kolorami Web Partów. Zmienne kolorystyczne, mające przypisane konkretne barwy w domyślnych motywach SharePoint, są dobrane tak, aby spełniać wymagania związane z odpowiednią wartością kontrastu na stronach.

Ponadto zasada ograniczonego wyboru sprawia, że gdy w organizacji jest wielu redaktorów tworzących treści do intranetu, ich materiały nie będą od siebie mocno odbiegały stylem. Oczywiście pewne różnice mogą się pojawić, dlatego aby ograniczyć możliwe ,,rozjazdy”, warto korzystać z szablonów.

Wypracowanie szablonów stron dla poszczególnych rodzajów treści jest bardzo dobrym rozwiązaniem.

Sprawia, że content o zbliżonej tematyce zostanie zaprezentowany w podobny sposób. Będzie nie tylko dobrze wyglądać wizualnie, ale stanie się również wskazówką dla użytkowników. Nauczą się bowiem rozpoznawać po stylu, czego dotyczą wiadomości – np. czy jest to poważny komunikat, nowa instrukcja, czy też luźny wpis o wydarzeniach w firmie.

Jak spersonalizować firmowe źródło prawdy, czyli intranet?

Pracownicy w intranecie firmowym muszą czuć się jak u siebie. Dlatego kolejnym ważnym aspektem jest personalizacja Twojego Intranetu firmowego. Bez tego ani rusz!

Intranet ma z zasady budzić pozytywne emocje, bo to one wpływają na odbiór narzędzi oraz usług i decydują o częstotliwości ich wykorzystywania. Dlatego SharePoint nie może być czystą kartą wypełnioną zdjęciami ze stocka.

Użytkownicy, którzy zobaczą treści dostosowane do ich zainteresowań związanych z pracą, chętniej nawiążą interakcję z aplikacją lub stroną. To docelowo prowadzi do dłuższego czasu spędzonego w intranecie oraz większej liczby powrotów do „źródła prawdy”. A właśnie na tym nam zależy w Supremo, budując dla klientów firmowe intranety z wykorzystaniem Microsoft SharePoint Online.

Jak więc dobrze dopasować firmowy intranet?

Customowy motyw kolorystyczny intranetu zgodny z brandbookiem

Nada indywidualności Twojemu intranetowi i sprawi, że będzie on wyglądał jak miejsce powiązane z marką oraz firmą.

Wgranie specjalnego szablonu jest proste i możliwe dzięki programowi PowerShell – więcej o tym możesz przeczytać na tym blogu.

Ważne: upewnij się, czy wybrane kolory spoza domyślnej palety spełniają zasady kontrastu. Microsoft zadbał więc o dostęp do bezpłatnego narzędzia Fluent UI Theme Designer pomagającego w sprawdzeniu zgodności kontrastu:

  • zwizualizuje ono wygląd części komponentów w danej barwie,
  • dodatkowo pokaże odcienie będące pochodną wybranych kolorów po wgraniu motywu do intranetu SharePoint.

Narzędzie automatycznie utworzy specjalny kod. W łatwy sposób możesz go skopiować i wkleić do programu PowerShell, a następnie dodać motyw. Do podstawowych zmiennych kolorystycznych w SharePoint od razu będą dopisane konkretne barwy.

Pamiętaj jednak o zasadzie – co za dużo, to niezdrowo. Nigdy nie usatysfakcjonujesz wszystkich pracowników. W pewnym momencie trzeba po prostu powiedzieć dość – zanim podstrony w intranecie przerodzą się w… pstrokate drzewko choinkowe. 😉

Zdjęcia pracowników w intranecie to podstawa

Czy to te pochodzące z profesjonalnych sesji, czy z luźnych integracji.

Badania udowadniają, że ludzkie twarze przyciągają wzrok ludzi przeglądających strony. Fotografie uśmiechniętych osób łatwo wzbudzają pozytywne emocje. U odwiedzających intranet mogą przywołać więc miłe wspomnienia ze wspólnych chwil z życia firmy.

Wniosek? Zdjęcia Twoich ludzi pomogą ,,zatrzymać” użytkowników przy danej informacji, zwracając uwagę na dany komunikat. Pamiętaj oczywiście o odpowiednim dobieraniu fotografii do tematyki artykułu, wpisu itd.

Stosuj grafiki i ikony w intranecie SharePoint

Jeżeli w firmowym CI (Corporate Identity) dozwolone jest stosowanie konkretnego zestawu ikon czy też grafik, można ich używać w Intranecie poprzez dodanie do poszczególnych Web Partów. Warto pamiętać, aby ikony jasno sugerowały to, co się za nimi kryje.

W intranecie zadbaj o ludzi również i małymi gestami

W Supremo witamy naszych pracowników oraz współpracowników codziennie, gdy wejdą na stronę główną intranetu. Udało nam się to dzięki stworzeniu prostego, customowego Web Partu.

To, co jeszcze bardzo sobie w Supremo cenimy, to… urodziny! Dlatego w Intranecie bazującym na SharePoint Online znajduje się Web Part ze świętami osób z firmy. Pozwala na dodanie sobie przypomnienia w kalendarzu, a także na bezpośrednie złożenie życzeń na czacie w Teams. A co najważniejsze: daje 100% szansy na „rozliczenie” tych solenizantów i solenizantek, którzy nie przynieśli do firmy w urodziny nic słodkiego. 😜

Dopasuj tone of voice firmy w intranecie firmowym

Zadbaj o to, aby tone of voice był dostosowany do kultury organizacji i nie odstawał od codzienności w przedsiębiorstwie.

Pamiętaj, do kogo piszesz! Są to przecież osoby z Twojej organizacji, które widzisz i słyszysz na co dzień. Nie twórz więc przydługich epopei czy też bardzo poważnych wpisów, jeżeli znacząco odbiegają one od tego, jak komunikujesz się z ludźmi w firmie – czy to na spotkaniach, czy w mailach.

Codzienna obsługa intranetu – o czym warto pamiętać?

„Nie wiem, co mam jeszcze dodać do intranetu” – więc zapytaj. Kogo? Swoich użytkowników oczywiście!

Poniżej zebrałam dla Ciebie „przypominajki” w kontekście planowania treści i obsługi intranetu firmowego SharePoint.

  1. Przede wszystkim pamiętaj o najważniejszej zasadzie – to nie Ty jesteś użytkownikiem. To, co wydaje Ci się przydatne, może znacząco różnić się od potrzeb użytkowników korzystających z intranetu.
  2. Zapytaj pracowników, jakie dokumenty i informacje są dla nich ważne: czego nigdy nie mogą znaleźć, jakie linki do źródeł wewnętrznych i zewnętrznych są dla nich wartościowe.
  3. Nie bój się także eksperymentować. Zawsze możesz coś usunąć, albo nawet przywrócić poprzednią wersję strony w Intranecie. Mały niewypał, zawsze może zostać poprawiony.
  4. Regularnie zbieraj feedback dotyczący Twojego intranetu.
5 bezpłatnych, praktycznych prelekcji z ekspertami od komunikacji wewnętrznej. Sprawdź już dziś!

Badaj potrzeby użytkowników intranetu firmowego

Ta kwestia jest o tyle problematyczna, że to, co ludzie deklarują, nie zawsze jest tym, co tak naprawdę robią… Jednak prosty, półgodzinny test użyteczności może dać Ci więcej informacji o stanie intranetu od kilkudziesięciu odpowiedzi na przydługą ankietę.

Parafrazując Steve Kruga – eksperta  od użyteczności i doświadczeń użytkowników: nie ma czegoś takiego, jak źle przeprowadzony test użyteczności – jest za to masa źle zaprojektowanych narzędzi i aplikacji.

Poniżej pozostawiam Ci kilka wiarygodnych źródeł, gdzie możesz dowiedzieć się, jak taki test przeprowadzić. 😊

Z intranetu, no bo skąd

Jak czujesz się, gdy ktoś po raz setny pyta Cię o to samo? Stawiam, że od razu nasuwa Ci się kilka niecenzuralnych odpowiedzi. Tak samo jest właśnie z intranetem.

Jeśli pada pytanie: „Gdzie mam to znaleźć?”, od razu pojawia się: „Przecież to wszystko jest w naszym intranecie!”. Jednak to, że coś/gdzieś/kiedyś zostało umieszczone, nie oznacza, że na zawsze stało widoczne i łatwe do znalezienia. Ten problem najczęściej występuje, gdy intranet się rozrasta. To znany cykl „życia” rozwijanego narzędzia czy projektu.

Pewnie znasz tę sytuację: na początku na wszystko masz pomysł i szczegółowy plan, ale wraz z przybywaniem osób oraz materiałów (w przypadku intranetu stron, dokumentów, plików), zaczyna się robić spory bałagan.

Dlatego tak ważne jest, aby w firmie była osoba odpowiedzialna stricte za intranet, która zadba o:

  • aktualność znajdujących się w nim dokumentów, wpisów i wiadomości,
  • wypracowane standardy w zakresie treści, stylu, spójności,
  • to, żeby wszystko trafiało w odpowiednie miejsce – by nie doprowadzić do sytuacji, w której np. w folderze Administracja znajdują się 3 wersje dokumentu z instrukcją o raportowaniu czasu pracy.

Wyjdź naprzeciw użytkownikowi intranetu firmowego

To, na co jesteśmy nastawieni jako projektanci czy twórcy, to zazwyczaj obwinianie użytkowników. Ktoś nie umie kliknąć, nie wie, jak przewinąć stronę, ma złe urządzenie. Ale każdy zajmujący się chociaż trochę UX-em zwróci Ci uwagę, że ta droga prowadzi donikąd.

Co z tego, że zrzucimy winę na kogoś, że znowu nie potrafi znaleźć czegoś w firmowym intranecie? Nie spowoduje to automatycznie, że następnym razem znajdzie to, czego będzie szukać. Będzie gorzej – wywoła to nic innego jak niechęć do korzystania z intranetu.

Zastanówmy się, dlaczego pracownik ma problem ze znalezieniem dokumentu in the first place.

Może jest on umieszczony w nieintuicyjnym miejscu? A może problem sięga głębiej, do braku odpowiedniej adopcji i przeszkolenia naszych użytkowników z dostępnego narzędzia?

Zachęcam do przyglądania się problemom w organizacjach z lotu ptaka, bo często przyczyna nie jest bezpośrednia.

Ludzie nie czytają – jak do nich dotrzeć?

Nie byłby to artykuł poświęcony zagadnieniom UX-owym bez wspomnienia o jeszcze jednym ważnym fakcie. Tak, to nie clickbait. Ludzie nie czytają, Twoi pracownicy również. Powtarzam! Ludzie nie czytają (tak, wiem – a jakoś tu jesteś i to czytasz 😉). Ba – nie mówiąc już o tym, że nie pamiętają wielu podstawowych informacji – przynajmniej według Twojej hierarchii wartości.

Zaakceptuj to, że użytkownicy nie chcą czytać i raczej nigdy nie zaczną czytać. Oczywiście tyczy się to treści np. w intranecie czy na stronie www, a nie książek. Trudno więc dziwić się, że pracownicy nie wiedzą, gdzie jest jakiś dokument, albo nie są na bieżąco z ważnymi informacjami z życia firmy, jeżeli są one ukryte poniżej ścian tekstu. W swojej codziennej pracy mają już przecież wystarczającą ilość materiałów, przez które muszą przebrnąć – nie dokładaj im obowiązków.

Dlatego, uzupełniając treści do intranetu firmowego:

  • używaj list punktowanych, list numerowanych oraz podsumowań,
  • miej na uwadze, że jeśli konieczne jest dodanie ciągłego tekstu, umieść go jak najniżej lub poniżej streszczenia danego wpisu,
  • posługuj się grafikami zwracającymi uwagę i zatrzymującymi na dłużej na stronie – takie materiały będą „pigułkami wiedzy”.

Przekazanie ważnych informacji w skróconej, przyciągającej wzrok formie, to podstawa. Przyda się szczególnie dla tych, którzy nigdy nie doczytają nowego komunikatu zarządu do końca… 😉

Intranet w środowisku Microsoft 365 to dobry biznesowy wybór

Spersonalizowane treści, responsywny design oraz angażujące interakcje to tylko podstawy, które pozwalają stworzyć przestrzeń cyfrową wspierającą produktywność i satysfakcję pracowników.

Jeśli chcesz przekonać się, jak to może wyglądać w praktyce – daj nam znać już dziś, a przygotujemy dla Twojej firmy intranet na miarę potrzeb użytkowników.

Zapoznaj się z naszą ofertą!

Maria Szumlewicz
Business Applications Specialist
Supremo

Maria to miłośniczka dobrego cyfrowego designu. Interesuje się projektowaniem produktów oraz usług w sposób zorientowany na człowieka. Lubi podchodzić do wyzwań interdyscyplinarnie i pracować w różnorodnych zespołach. Aktualnie w Supremo zajmuje się analizą wymagań, rozwojem, a także wdrażaniem rozwiązań Microsoft wspierających użytkowników w ich środowisku pracy, w tym np. intranetów SharePoint Online. Dodatkowo prowadzi warsztaty biznesowe i produktowe.

Jakie artykuły jeszcze Ci polecamy?